Febrero, un mes loco - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Carlijn Bongers - WaarBenJij.nu Febrero, un mes loco - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Carlijn Bongers - WaarBenJij.nu

Febrero, un mes loco

Door: Carlijn

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

06 Februari 2012 | Guatemala, Antigua

Goedemorgen Nederland,

Het is alweer februari, de tijd gaat hier (jammer genoeg) ontzettend snel. Naast mijn werk in de middagen, hebben we hier altijd genoeg leuke dingen te doen. Zo zijn we 3 weken geleden naar Lago Atitlan geweest. Het bekende meer van Guatemala. Om dit meer heen liggen allemaal kleine dorpjes, die je met een bootje kunt bereiken. Wij hebben 2 nachten geslapen in het dorpje: Santa Cruz. We hadden een eigen huisje met 10 meter voor ons het meer en uitzicht op de 2 vulkanen. Overdag hebben we andere plaatsjes bezocht, zoals het hippie dorpje: San Pedro en natuurlijk genoten van de zon. Que un vida!
De maand februari is hier wisselvallig. Hier noemen ze het de maand loco (gek). We hebben zon, regen en bewolking. Maar we mogen niet klagen, want in Nederland is het volgens mij wel iets kouder!

Op het project in San Mateo hebben ze de klassen weer helemaal veranderd. Ik had eerst een klas samen met Danielle, nu sta ik samen met een guatemalteekse lerares voor een klas. Ik assisteer haar en help de kinderen met hun huiswerk. Ik kan goed merken dat de leraren hier nog best onderdanig zijn in hun werk. Ze volgen alles op wat ze moeten doen, maar durven zelf weinig initiatief te nemen. Zo was er bijvoorbeeld een jongen die ontzettend druk was in de klas, zijn huiswerk niet maakte en aan het spelen was met de rest. Ik stelde voor om deze jongen even apart te zetten. De lerares vond dat ik dit toch echt even moest overleggen met de directrice van de school. Het is een mooi project, maar in de organisatie ontbreekt er nog wel het een en ander.

Verder ben ik 2 weken geleden voor het eerst op vrijdag naar het project van tessa geweest. Een project in het dorpje San Gaspar, waar de kinderen ook een soort van naschoolse lessen krijgen. Het verschil met het project in San Mateo, is dat de kinderen zich voor de lessen moeten inschrijven. Ze zijn gemotiveerd om te komen. De lessen die ze hebben zijn: engels, computerles, wiskunde, kookles etc. Ik heb de eerste keer geholpen met de engelse lessen. Ze hebben hier kleine groepjes van hoogstens 7 kinderen. Dit maakt dat je ze genoeg aandacht kunt geven. Afgelopen vrijdag heb ik samen met Danielle een kookles gegeven. We hebben eerst wat theorie behandeld. Hoe moet je een tafel opdienen, hoe heten de kooktermen in het engels en wat gaan we maken. We hadden 4 tassen vol met eten gekocht en de kinderen mochten zelf in groepjes gaan bedenken wat ze wilden maken. 1 koud voorgerecht en 1 warm gerecht. Er kwamen echt hele leuke dingen uit. Koude pastasalade, wraps, een aardappelwokgerecht... Na de les hebben we buiten de tafel gedekt en alles lekker opgegeten.

Het is leuk dat je via de projecten weer allemaal nieuwe mensen leert kennen. Andere vrijwilligers, maar ook mensen van hier. In ons huis is het op dit moment rustig. Er zit nog een ander meisje uit Polen en een jongen uit New York. Het eten in Guatemala is erg eenzijdig, maar gelukkig maakt het gastgezin voor ons regelmatig wat anders. Wel zoals ik het ken uit Bolvia, veel calorieen op 1 bord. Kippensoep met aardappelen, rijst en tortillas. Laatst hebben wij voor het gezin pannenkoeken gemaakt. Over een tijdje maken we nog een keer wortelenstampot!
De kinderen uit het gastgezin gaan nu weer naar school. Zij moeten zich elke keer weer aanpassen als er nieuwe mensen in huis komen. Het lijkt mij raar om nooit alleen te kunnen zijn met je familie. De ruimte waar wij leven is namelijk niet zo groot...

Tot maart werk ik nog op de projecten. Hierna ga ik samen met danielle reizen in Guatemala en Belize. Voor fotos kunnen jullie kijken op:
https://picasaweb.google.com/Carlijnbongers/Guatemala2012?authuser=0&authkey=Gv1sRgCJ3BmsyhybGTCg&feat=directlink

https://picasaweb.google.com/Carlijnbongers/ProyectoYLagoAtitlan?authuser=0&authkey=Gv1sRgCNXWoo3By-60wQE&feat=directlink

Het zijn 2 albums,

Saludos Carlijn

  • 06 Februari 2012 - 17:33

    Esther:

    Hoi Hoi Carlijn....

    Wat een verhaal weer... je maakt lekker veel mee en blijft druk bezig met je vrijwilligerswerk... Wat vond jullie gastgezinn van de pannenkoeken??? Ben ook benieuwd wat ze van de wortelenstampot vinden....

    Jammer genoeg kan ik de site met jou foto's niet openen :(

    Groetjes Esther

  • 06 Februari 2012 - 19:13

    Erni:

    Ha Carlijn,
    wat een heerlijk verhaal weer. Om jaloers op te worden, al die belevenissen en indrukken die je daar opdoet. Geniet ervan. Ook ik kan helaas niet op de site met je foto's...site niet gevonden komt er te staan. Zal de komende dagen nog eens proberen.
    Liefs, Erni

  • 06 Februari 2012 - 19:34

    Ria Ziudgeest:

    hoi carlijn wat een leuk verhaal je kan lezen dat je het naar je zin heb,
    geniet er maar even van

    ria zuidgeest

  • 06 Februari 2012 - 19:41

    Will Yvonne:

    Hallo Carlijn.
    Leuk je verhaal weer te lezen. Als straks de wortelenstamp een streekgerecht wordt daar, weten we wie daar voor gezorgd heeft. We hadden graag de foto's bekeken, maar ook ons lukte het niet de side te openen. Geniet maar lekker van de warmte daar, hier vriezen we bijna aan de grond vast. De elf-steden-tocht hangt in de lucht, ook weer spannend, leuk als ie door gaat. We wachten af. Het beste maar weer!
    Groetjes.

  • 06 Februari 2012 - 19:55

    Rianne:

    Lucky you, lekker warm :)

    Weer mooi om te lezen dat je de kinderen iets kunt leren.
    Daar doe je het toch voor!

    Ben trouwens erg benieuwd of je nog leuke locals hebt gespot ;)

    Jammer dat de foto-link niet werkt...

    Tot snel weer! X.

  • 06 Februari 2012 - 21:45

    Sanne:

    Hallo iedereen!

    Ik denk dat ik het probleem met de link naar de foto's heb opgelost.... IT service op afstand haha ;)

    Heb alles naar Carlijn gemaild dus zal spoedig de goede link op deze site komen te staan.

    Nog even geduld dus...

  • 07 Februari 2012 - 08:26

    Liesbeth:

    Hoi Carlijn, leuk om te lezen waar je mee bezig bent. Ben benieuwd wat ze van wortelenstampot vinden. Geniet maar lekker van het warme weer, want hier is het erg koud. Groetjes ,Ruud en Liesbeth

  • 07 Februari 2012 - 09:13

    Thea , Wim Roelofsma:

    Hoi Carlijn
    Wat fijn dat het zo goed met je gaat, en je weer van allerlei nieuwe in- drukken en ervaringen mee maakt.
    Hier is het inderdaad koudt, en denken ze zefs aan een 11 stedentocht.
    Geniet ervan. Groetjes vanuit Baarlo

  • 07 Februari 2012 - 17:36

    Carlijn Bongers:

    Thanx sanne! Ik heb de nieuwe link in mijn verhaal gezet, dus hopelijk kan iedereen de fotos nu wel zien!! xxx

  • 07 Februari 2012 - 20:32

    Carla Knippenbergh:

    Hoi Carlijn

    Wat weer leuke verhalen en wat zie je weer een hoop. Je zult wel veel indrukken opdoen.Geweldig. Ikkan de foto"s wel openen , erg mooie foto's. Geniet er nog maar lekker van want hiet is het echt ontzettend koud. Heel veel groetjes

  • 08 Februari 2012 - 15:17

    Fam. Nellen:

    Hallo Carlijn,

    Wat leuk om weer iets van je te horen.
    Wat vonden de kinderen van de gerechten die ze zelf hadden klaargemaakt en wat vond het gezin van de pannenkoeken?

    Mooie belevenissen, indrukken en ervaringen die je daar meemaakt.
    Trouwens ook erg leuke foto's.
    Geniet er nog van en we horen snel weer van je.

    Groetjes,

    Peter, Annella, Joyce en Kay

  • 09 Februari 2012 - 09:04

    Els:

    ha carlijn
    wat kei leuk je verhalen weer te lezen, en ook prachtig die fotos. Geniet er nog van en vooral ook v t warme weer want hier is t ijs en ijs koud.
    Groetjes v els

  • 09 Februari 2012 - 22:00

    Aly:

    Zo te lezen mis je nederland niet echt. Leuk om de foto's te zien en vooral van de kinderen en de mensen daar, zijn echt schitterende foto"s.
    Geniet er nog van want het is voorbij voordat je er erg in hebt.

  • 10 Februari 2012 - 09:50

    Marlien En Huub:

    Zo te lezen heb je het goed naar je zin, Carlijn. En dan nog zo'n leuke tocht voor de boeg, geniet er maar van, ook van de warmte, ook al is het een loco maand, hier is het koud en verlangen we ook weer naar hert voorjaar. Maar vandaag schijnt de zon volop.

    Dikke kus

  • 14 Februari 2012 - 21:53

    Polly:

    hallo Carlijn over een paar dagen krijg je bezoek, hoorde ik! en dan loopt alweer bijna je projecttijd af! de tijd vligt ook aan de andere kant van de wereld! je gaat nog wat reizen lekker de wereld zien, en uitkijken naar het volgende project??
    heel veel plezier ! groetjs uit in carnevals stemming zijnde Limburg!!

  • 16 Februari 2012 - 21:09

    Steffanie:

    ha carlijn.

    Na de verhalen van je mam was ik ondertussen wel benieuwd geworden! Leuk om je verhalen te lezen via de site. Ik wens je nog heel veel plezier en mooie momenten! Geniet ervan!

    Groetjes Steffanie
    (collega Joli)

  • 27 Februari 2012 - 20:49

    Hanneke En Jacques:

    Hallo Carlijn,

    Wat een leuk verhaal. Ik ben benieuwd wat ze van je wortelstamp vinden. Van je ma hoorde ik dat je pa op het mement bij je is.
    Geniet en ben beneiuwd naar je volgende verslag.
    Lieve groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Guatemala, Antigua

Un nuevo viaje a Guatemala!

Recente Reisverslagen:

06 Maart 2012

Mi despedida..

06 Februari 2012

Febrero, un mes loco

19 Januari 2012

Werken met de kids in San Mateo

02 Januari 2012

Met de feestdagen in Antigua!

19 December 2011

Een nieuwe reis naar Guatemala!
Carlijn

Hola todos ustedes, Jaja, mijn bericht begint verassend met een woordje spaans.. Ik heb er voor gekozen om weer voor vrijwilligerswerk naar het buitenland te gaan. Dit keer niet naar Bolivia, maar naar Guatemala. Een land waar ik ooit eens ben geweest voor 2 dagen, maar nog weinig van gezien heb! Ik vertrek 20 december. Mijn project is nog niet helemaal duidelijk, maar het is in ieder geval weer iets met kinderen!! Hier kunnen jullie weer al mijn belevenissen lezen en fotos bekijken.... Voor foto´s van mijn reis kun je een kijkje nemen op: http://picasaweb.google.com/Carlijnbongers Saludos!

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 553
Totaal aantal bezoekers 42657

Voorgaande reizen:

20 December 2011 - 02 April 2012

Un nuevo viaje a Guatemala!

19 Januari 2011 - 04 Mei 2011

Vuelvo a Bolivia

18 Oktober 2009 - 15 Mei 2010

Straatkinderen in Bolivia

Landen bezocht: