Hoe klein ze ook zijn - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Carlijn Bongers - WaarBenJij.nu Hoe klein ze ook zijn - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Carlijn Bongers - WaarBenJij.nu

Hoe klein ze ook zijn

Door: Carlijn

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

24 Februari 2011 | Bolivia, Santa Cruz de la Sierra

Weer ruim een maand in Bolivia en ik kan zeggen dat het wederom een goede keus is geweest om hier na toe te komen. Ik zat laatst in de micro (kleine bus) op weg naar het centrum en ik had eigenlijk helemaal geen zin om uit te stappen. Vanuit de micro kun je het leven hier goed bekijken. Mensen in pak stappen in om naar hun werk te gaan, maar ook mensen met zakken vol eten om dit later weer op de straat te verkopen. Hier zitten de kinderen niet in een kinderwagen, maar komen gewoon op de arm gedragen de micro in. Vrouwen die hun kind de borst geven zonder schaamte en dunne en dikke mensen die om elkaar heen draaien om een goede plek te vinden. De chauffeur heeft vaak een lekker bolivaans muziekje opstaan en is soms geirriteerd omdat de mensen om de 100 meter de bus willen verlaten. Hier hoef je alleen maar stop te roepen wanneer je de bus uitwilt. De micro´s zitten vaak zo vol dat ik meestal in het middenpad sta. Samen met Danielle is dit meestal een leuk gezicht, want zij is groter dan de gemiddelde boliviaan en staat dan met een gebukt hoofd in de micro.

Op Mano Amiga druppelen langzamerhand de kinderen binnen. We zijn nog altijd maar met 10/15 meiden, de jongens met 15/20. Ook hier zijn er blijkbaar kinderen die niet kunnen wennen op het project, want inmiddels is er één meisje en één jongen weggelopen. Twee andere jongens waren ook vertrokken, maar die zijn gelukkig weer teruggebracht door hun moeder. Er zijn er veel jonge kinderen. De kleinste is 5 jaar: Jeremy. Een jochie dat nog totaal niks afweet van het leven, vaak zorgeloos rondrend en het heerlijk vind om vooral niet te doen wat de opvoeders van hem vragen. Ook plast en poept hij regelmatig in zijn broek. Al een stuk of 4 keer ben ik met hem een schone broek gaan aandoen en de andere gaan wassen. De andere opvoeders zeggen heel gemakkelijk, ga maar een schone broek aandoen en de andere wassen. Voor een jongen van 5 jaar vind ik dat hij wel wat hulp mag krijgen. Maar dat geld wel voor meer dingen hier. Één meisje was ziek en had flinke koorts. Zij wordt in bed gestopt met een paracitamol en that´s it. Ze zijn hier voor mijn gevoel minder zorgzaam. Aan de andere kant, met zoveel kinderen om je heen, kun je ook niet altijd die persoonlijke aandacht geven. Als er wat ruimte is, dan probeer ik hier wat meer aandacht aan te besteden.
Het kleinste meisje van de meiden is: Lydia, 6 jaar. Een slim meisje dat heel snel de dingen oppakt, maar erg eigenwijs! Laatst was ik even met haar aan het kletsen en vroeg ze waar ik woonde. Ik zei, heel ver in een ander land. Ik moet over een tijdje met het vliegtuig terug naar mijn huis. Ze keek mij even aan en zei toen, nee jij gaat met de auto terug naar huis. Ze kon het maar niet geloven dat ik zo ver weg woonde.

Verder zijn we nu bezig met de voorbereidingen voor de verjaardag van Padre Octavio. We gaan een liedje zingen en een dans doen met de kinderen. Gister heb ik samen met een andere opvoeder geoefend met de kids. Een heel makkelijk dansje, maar erg moeilijk voor de kleintjes. Dus ik ga vandaag aan de slag met de kleine meiden om het dansje aan te leren.
Laatst had ik ook mijn ipod meegenomen op een zondagmiddag en heb ik met de meiden een uur staan dansen. Ik had een aantal zumba songs op mijn ipod staan en dat sloeg wel aan!
Ook hebben we op die zondagavond bingo gespeeld met alle kinderen. Ik had snoep en kleine frutseltjes gehaald. Voor de kleine kids was het alleen moeilijk te begrijpen dat niet iedereen wat kreeg en dat het een spelletje was...

In het vrijwilligershuis waar ik zit gaat ook alles goed. Er komen steeds meer mensen bij. Dus het wordt lekker druk. 5 spanjaarden, 3 italianen, 4 duitsers, een aantal bolivianen en natuurlijk 2 nederlandse meiden! In de avonden zitten we meestal even gezellig bij te kletsen en is het fijn om alle ervaringen uit te wisselen.
In Nederland is zo te horen iedereen druk bezig met de voorbereidingen voor carneval. Hier hoef ik weinig voor de bereiden, want ik word toch wel bekogelt met verf, water en schuim!

Heel veel groetjes en tot snel weer,

Carlijn


  • 24 Februari 2011 - 17:17

    Franka:

    Nou Carlo,

    Ik kan uit ervaring vertellen dat je op dit moment beter in Zuid-Amerika kunt zitten dan in Noord-Limburg!!!

    Klinkt wel gezellig daar bij jou in huis, veel nationaliteiten en je kunt dus ook nog een beetje je Italiaans toepassen (en dan bedoel ik niet die scheldwoorden he?)

    Hasta La Vista en tot in de proemetied

  • 24 Februari 2011 - 17:24

    Esther:

    Hey Carlijn,

    Ik was me vanmorgen nog af aan 't vragen hoe 't Carlijn in Bolivia beviel, en dan kijk je de mail en heb ik een bericht dat jij je ervarigen en avonturen weer met ons wil delen. Erg leuk om weer van je te horen en te lezen hoe 't er daar aan toe gaat.

    Heel veel plezier en succes daar. En ik wacht vol verwachting op je volgende avonturen.

    Groetjes Esther

  • 24 Februari 2011 - 18:25

    Polly:

    ha die Carlijn fijn om je verslag te lezen het is een heel ander project waar je nu op zit! meer kleintjes zo te lezen! Ja jij met je zorgzame aard kunt daar wel continu aan de slag! Fijn dat het goed met je gaat! heel veel groetjes uit regenachtig ( en een heel dun laagje sneeuw) Baarlo

  • 24 Februari 2011 - 20:31

    Sanne:

    Charlie,

    Klinkt weer allemaol good als ik det zoe leas... En mos maar zoe dinke, dich bis daor misschien auk wal um juus die kiendjes wat extra aandacht te kinne geave!

    Volgende weak geit heej ut fies weer losbarsten, scheelt das dich gen pekske huufs aan te schaffen. Maar zou wal neet dien nette kleier aandoon ;)

    xx

  • 24 Februari 2011 - 23:00

    Mam:

    ha maedje,
    wat kin se toch heerlik vertelle, ik zeen ut al allemaol veur mich, nao un vergadering euver os werkprobleme ,is ut ein verademing dien verslaag te leze, gef die kinder maar dien aandach, det deut eur zeker good.
    ik bin trots op dich !!
    dieke knuffel .xxsjes mam,

  • 25 Februari 2011 - 09:05

    Els:

    Ha Carlijn,
    wat weer geweldig leuk om je avonturen te lezen. Nog heel veel plezier daar. Je mag trots zijn op jezelf hoor. Groetjes uit regenachtig panningen

  • 25 Februari 2011 - 10:46

    Liset:

    Hey Carlos, Klinkt erg goed dien verhaal kan zoe in eine colum van n tijdschrift terecht!!! Lijkt me wel gezellig in je huis met die andere duiters italianos etc. Geniet dr van. Ik ben net terug van weekje wintersport supergezellig:).
    En n fijne carnaval. met de verf en schuim.
    xxliset

  • 26 Februari 2011 - 18:33

    Hanneke:

    Wat fijn te horen (lezen) dat het goed met je gaat en volgens mij zit je daar helemaal op je plek!
    Carlijn dat je de kindjes zoveel mogelijk aandacht en liefde geeft is geweldig dat doet iedereen goed.
    Jacques en ik wensen je alle goeds toe.

  • 28 Februari 2011 - 17:57

    Marlien En Huub:

    Hoi Carlijn, zo te lezen heb je het naar je zin. Leuk om nu ook te wonen in het vrijwilligershuis en contact hebt met andere nationaliteiten. Carlijn geniet ervan. Dikke kus van ons allen

  • 17 Maart 2011 - 18:04

    Huub En Marlien:

    Vandaag is ze dus jarig!
    Proficiat en een 'HieperdePiep' Hoera!
    Heel veel groetjes en geniet ervan!

    Huub en Marlien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Santa Cruz de la Sierra

Carlijn

Hola todos ustedes, Jaja, mijn bericht begint verassend met een woordje spaans.. Ik heb er voor gekozen om weer voor vrijwilligerswerk naar het buitenland te gaan. Dit keer niet naar Bolivia, maar naar Guatemala. Een land waar ik ooit eens ben geweest voor 2 dagen, maar nog weinig van gezien heb! Ik vertrek 20 december. Mijn project is nog niet helemaal duidelijk, maar het is in ieder geval weer iets met kinderen!! Hier kunnen jullie weer al mijn belevenissen lezen en fotos bekijken.... Voor foto´s van mijn reis kun je een kijkje nemen op: http://picasaweb.google.com/Carlijnbongers Saludos!

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 42673

Voorgaande reizen:

20 December 2011 - 02 April 2012

Un nuevo viaje a Guatemala!

19 Januari 2011 - 04 Mei 2011

Vuelvo a Bolivia

18 Oktober 2009 - 15 Mei 2010

Straatkinderen in Bolivia

Landen bezocht: