Schuim, verf en water! - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Carlijn Bongers - WaarBenJij.nu Schuim, verf en water! - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Carlijn Bongers - WaarBenJij.nu

Schuim, verf en water!

Door: Carlijn

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

24 Maart 2011 | Bolivia, Santa Cruz de la Sierra

¡Kijk daar een blank meisje! En weer een laag schuim over mijn gezicht. Ik kijk constant van links naar rechts op zoek naar handen met verf. Achter op mijn rug krijg ik een lading koud water gegooit. Oef, nu weet ik wel weer waarom ik het vorig jaar niet veel de straat op ben gegaan. Carneval in Bolivia! Samen met de andere vrijwilligers ging ik die avond naar een optocht kijken. Weinig gezien van de optocht, vooral veel schuim gehapt en verf van mijn gezicht gewreven. Wel leuk om een keer mee gemaakt te hebben, maar omdat we met een grote groep buitenlanders waren, kregen we natuurlijk de dubbele lading.
Ook met de kids op Mano Amiga heb ik carneval gevierd. Met z´n allen gingen we richting Hogar Don Bosco in een kleine optocht van misschien 100 meter. De kinderen hadden waterballonnen en wij ´educadoren´ moesten ons natuurlijk ook even laten gaan met bussen schuim. Daar aangekomen moest elke groep zich presenteren met een koningin. Wij hadden keurig een meisje uitgekozen en opgetut. De groepen van Hogar hadden elk een jongen omgetovert tot een meisje. Normaal gesproken zijn de jongens hier erg macho en willen ze gezien worden als een man. Nou je had ze nu eens moeten zien, ze dansten met lossen heupen om uiteindelijk op de eerste plaatst te eindigen.
Terug aangekomen op Mano Amiga mochten de kinderen met waterballonen spelen. Natuurlijk moesten ze ook even een emmer water over mij heen gooien. Achja met 30 graden, heb ik daar niet zo´n moeite mee.

Na de carneval heb ik mij bezig gehouden met het organiseren van activiteiten in het weekend. Op zondag hadden de kinderen vaak een rustmoment van 2 uur en moesten ze op hun bed blijven liggen! Nou ik denk dat weinig kinderen zich zo lang stil kunnen houden. In overleg heb ik op één zondag bolletjes van garen gemaakt. Iets wat ik in mijn vroegere jaren vaak op de basisschool heb gedaan. Hiermee hun geduld op de proef gesteld, want ze moesten een aantal keren het draad om een kortonnetje wikkelen. Oogjes, mond en neus opgeplakt en een erg leuk resultaat! De zondag erna ben ik aan de slag gegaan met wc rolletjes. 2 maanden gespaard om met de meiden hiervan dieren te knutselen. Inmiddels waren er steeds meer oudere meiden aangekomen en ik vroeg mij af of zij deze activiteit niet te kinderachtig vonden. Iedereen begon met het namaken van mijn voorbeelden, maar toen ze een tijdje bezig waren, kwamen er steeds meer leuke, creatieve dingen te voorschijn. Super...! Een collega van mij zei laatst dat ze voortaan elke zondag een activiteit wil doen. Door de week is hier weinig tijd voor. Ook heb ik zelf een poster gemaakt met alle regels van Mano Amiga. Steeds meer nieuwe kinderen stromen binnen en zijn nog niet zo goed op de hoogte van alles. De regels heb ik verduidelijkt met fotos van de kinderen.

Zoals ik vertelde zijn er inmiddels meer jongens en meiden aangekomen. In totaal zijn er nu 50 kids. In een korte tijd kwamen er veel nieuwe kinderen binnen. Ik heb dit proces van binnenkomen eens bekeken. De kinderen worden afgezet door de kinderbescherming of door hun ouders. Met een tas vol kleren en spullen of met helemaal niets. Ze worden even apart genomen en voor dat ze het weten zitten ze in een volle eetzaal met andere, onbekende kinderen om zich heen. Een bord met kip en rijst voor hun neus en aanvallen maar. Ik was niet heel verbaast dat twee meiden laatst geen honger hadden. Hierna is het aftasten, bij welke andere kinderen val ik in de smaak en voor welke kinderen moet ik oppassen. Het is natuurlijk erg fijn dat ze op Mano Amiga terecht kunnen, want hun leven thuis is niet wat het moet zijn. Maar soms dan zie ik die gezichtjes en dan heb ik zo´n medelijden.
Laatst heb ik 2 dossiers van de kinderen doorgelezen, om een indruk te krijgen wat voor geschiedenis de kinderen hebben die hier aankomen. De problemen die de kinderen thuis hebben zoveel verschillende oorzaken. Een meisje heeft bijvoorbeeld haar vader verloren, ´die leeft nu, zoals zij vertelt in de hemel´. Haar moeder heeft geprobeerd drugs te smokkelen naar Chili, maar is opgepakt en zit nu voor 8 jaar in de gevangenis. Een andere jongen heeft een gehandicapte moeder, die niet voor hem kan zorgen. Hij heeft nooit leren lezen of schrijven, vandaar dat hij nu op school tussen kinderen van 7 jaar zit. Het is erg interessant om de dossiers te bekijken. Ook omdat ik hun gedrag op Mano Amiga zo beter kan verklaren.
Volgende week wil ik een vragenlijst opstellen voor de ´oudste´ kinderen om meer te weten te komen over hun problemen thuis en hoe zij tegen hun leven op Mano Amiga aankijken.

Als laatste ben ik afgelopen donderdag 24 jaar geworden en heb ik hier een leuke dag gehad. Er is voor mij gezongen door de kids. Ik had zelf 2 te zoete taarten gekocht om te trakteren en ben ik in de avond op stap geweest met de andere vrijwilligers waar er nogmaals voor mij gezongen is in een karaoketent!
Een leuk extraatje, maandag avond ben ik naar het concert van Shakira geweest. Hoe geweldig was dat. Sta je in Santa Cruz, met Shakira op het podium! Heerlijk sfeertje en heerlijk genoten!

Helaas heb ik nog maar 2,5 week te gaan hier, voordat ik ga reizen. We gaan langzamerhand, op het tempo van Bolivia, onze reisroute uitstippelen en afscheid van iedereen nemen. Mijn laatste berichtje zal ik schrijven voordat ik ga reizen...

Chau Chau,

Carlijn



  • 24 Maart 2011 - 15:24

    Rianne:

    Allereerst: Nog van harte gefeliciteerd!!!!!!!!

    Super verhaaltje weer :)
    En erg leuk om de reisroute uit te gaan stippelen natuurlijk!
    Bart is net vertrokken.
    Hij vliegt om 10 uur naar Thailand (net een aardbeving geweest hoorde ik op het nieuws :O ).
    Hij blijft 4 weken..

    Nou, geniet ervan!
    Hier is het trouwens ook erg mooi weer nu... 18 graden, terrasje.. Je kent 't :)

    xx Rianne.

  • 24 Maart 2011 - 15:54

    Liesbeth:

    Hoi Carlijn, alsnog proficiat, ik weet niet of je de kaart al hebt ontvangen. Goed om te lezen dat je een leuke verjaardag had. Groetjes, Liesbeth

  • 24 Maart 2011 - 17:10

    Franka:

    Ha Carlijntje!

    Oh wat een leuke vorm van carnaval, lijkt me echt wat voor jou. Heb je flink kunnen vetzakken!

    Superleuk man, concert van Shakira! En je verjaardag vieren in een karaoke tent, klinkt gezellig allemaal.

    Geniet dr nog van en tot gauw!!!

    Kus

  • 24 Maart 2011 - 17:48

    Joan:

    Ahha.. Nou snap ik al wat mier van dien spaans berichtje! ;)
    Dieke x geniet ervan!

  • 24 Maart 2011 - 18:50

    Marlien En Huub, Ren:

    Hallo Carlijn, fijn om te horen dat je een fijne verjaardag hebt gehad, hopelijk zijn de felicitaties aangekomen. We wensen je nog een fijne tijd daar en succes met het uitstippelen van jullie reisroute, Geniet van alles en een dikke kus

  • 24 Maart 2011 - 21:46

    Sanne:

    2,5 moand? Kumpse un maond later naor hoes dan... haha ;) zal wal un vergissing zien he, want de ierste weak van mei zitten weej weer klaor um alle verhaole aan te huure en de moeie foto's te bekieke! Geit snel he zoe die 3 maond, maar heej wuurd ut auk weer heerlijk weertje!

    De vastelaovend waar heej auk erg leuk! Misschien motte we die verfbommen volgend jaor auk in Venlo introduceren?!

    Fijne weake nog, xxx

  • 24 Maart 2011 - 22:38

    Masha:

    Zoohee wat een carnaval, wel anders dan hier!
    En lekker genoten van je verjaardag!

    Echt vet dat je naar Shakira bent geweest: foto's foto's!!

    Geniet van je tijd daar!

    X

  • 25 Maart 2011 - 13:34

    Ans En Jos:

    hoij Carlijn, alsnog proficiat. Zo te lezen heb je een hele speciale verjaardag gehad. Super, afsluiten in een karaoketent.
    Zo te lezen geeft het project je veel voldoening. We wensen je nog een mooie reis als afsluiting. Heel veel groetjes oet Boalder we zijn benieuwd naar de verhalen en foto's Ans en Jos

  • 25 Maart 2011 - 15:34

    Carlijn:

    Was inderdaad een foutje sanne haha! De nieuwe foto´s staan er weer op, zie het kopje foto´s op deze site.....

    xxxx

  • 25 Maart 2011 - 18:02

    Wim:

    Carlijn,

    Ik bespeur in jouw verslag een duidelijke aanleg voor kinderpsychologe. Misschien een opzetje om je studentikoos leven nog een paar jaartjes te verlengen?

    We verheugen ons weer op jouw thuiskomst: je brengt goed weer mee, is mijn verwachting!

    Goede reis en alvast weer welkom in Nederland.


  • 25 Maart 2011 - 18:13

    Nel En Evert:

    Van harte gefeliciteerd. Met 24 begin je normaal gesproken te begrijpen hoe de wereld = de mensen zo'n beetje in mekaar zitten.
    Jij bent daar wat eerder mee, zodat je nu in Bolivia zit en een vragenlijst voor de jeugd en hun toekomst kan opstellen. Menige leeftijdsgenoot komt niet eens toe aan het stellen van adequate vragen over zichzelf...
    Daarom dubbel gefeliciteerd met een dikke kus van ons !

  • 26 Maart 2011 - 14:09

    Jacques En Hanneke:

    Wat zul je nog genieten van je laaste weken! En natuurlijk ook super dat je het zo naar je zin hebt en ontzettend goed werk verricht. Ze zullen je missen daar.
    We wensen je een fijne vakantie toe. Liefs en tot ziens.

  • 05 April 2011 - 16:36

    Liset:

    Ha Carlos,

    Werderom een schitterend om te lezen wat je de afgelopen tijd allemaal hebt gedaan! Nog heel veel plezier de laatste week voor je gaat reizen.
    xxliset

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Santa Cruz de la Sierra

Carlijn

Hola todos ustedes, Jaja, mijn bericht begint verassend met een woordje spaans.. Ik heb er voor gekozen om weer voor vrijwilligerswerk naar het buitenland te gaan. Dit keer niet naar Bolivia, maar naar Guatemala. Een land waar ik ooit eens ben geweest voor 2 dagen, maar nog weinig van gezien heb! Ik vertrek 20 december. Mijn project is nog niet helemaal duidelijk, maar het is in ieder geval weer iets met kinderen!! Hier kunnen jullie weer al mijn belevenissen lezen en fotos bekijken.... Voor foto´s van mijn reis kun je een kijkje nemen op: http://picasaweb.google.com/Carlijnbongers Saludos!

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 42671

Voorgaande reizen:

20 December 2011 - 02 April 2012

Un nuevo viaje a Guatemala!

19 Januari 2011 - 04 Mei 2011

Vuelvo a Bolivia

18 Oktober 2009 - 15 Mei 2010

Straatkinderen in Bolivia

Landen bezocht: