Een warm welkom - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Carlijn Bongers - WaarBenJij.nu Een warm welkom - Reisverslag uit Santa Cruz de la Sierra, Bolivia van Carlijn Bongers - WaarBenJij.nu

Een warm welkom

Door: Carlijn

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

23 Januari 2011 | Bolivia, Santa Cruz de la Sierra

Hola a todos ustedes

Daar zit ik dan weer, achter de computer, in een korte broek in Santa Cruz. Ik heb een goede reis gehad. In Frankfurt stond ons een lange vlucht te wachten richting San Paolo. Een man achter de incheckbalie keek ons aan alsof wij van een andere planeet afkwamen. ´Ik heb nog een vliegticket gezien met zoveel tussenstoppen´ Achja wij hebben het graag een beetje goedkoop.
Op het vliegveld in Santa Cruz kwam Julia, coördinator van de vrijwilligers ons ophalen samen met een nieuwe pater. Pater Ivan. Een erg leuke man, die wel van een geintje houdt. Julia heeft ons even kort alles uitgelegd en onze kamer gewezen. Lekker groot met 4 bedden, dus het kan zijn dat we binnenkort nog gezelschap erbij krijgen. We hebben even uitgerust, fruit gehaald op de markt en de rest van de vrijwilligers leren kennen.
Hierna moest ik toch even langs gaan bij Hogar Don Bosco. Hier zitten nu veel kinderen die ik nog ken van de Granja. Voor mij is het lastig om gezichtjes te herkennen van verweg, maar al snel genoeg kwamen er kids op mij af rennen. Aan de overkant van de straat hoorde ik even later mijn naam roepen, daar stond Miguel Lopez, een jongen waar ik altijd wel een klik mee had. Hij zag er wel wat magerder uit, maar nog altijd even lief!

De volgende dag hebben we uitgeslapen en een gesprekje met Julia gehad over de regels van het huis en wie waar gaat werken. Ik ga niet op Hogar Don Bosco werken, maar op Mano Amiga. Een project waar meiden en jongens zitten, die vaak in een kritieke toestand uit het huis gehaald worden. De kinderen zitten hier voor kortere tijd. Ik vind het zelf erg leuk dat ik hier kan gaan werken, omdat ik de vorige keer alleen met jongens gewerkt heb. Julia liet ons de nieuwe folder zien van alle projecten. Leuk detail, ik sta er ook op met de kids van de Granja!
In de middag zijn we richting Hogar Don Bosco gegaan om Padre Octavio te begroeten. Hij heeft de leiding over de projecten en bekijkt waar de vrijwilligers aan de slag kunnen. We hebben geluncht met de kinderen. Gelukkig kon ik zelf de borden opscheppen, want ze kunnen hier eten! De gebedjes; onze lieve vader en ave maria kwamen er nog prima uit...
In de avond zijn we samen met Julia naar het project Techo gegaan. Dit is de eerste fase van alles projecten. De kinderen van de straat kunnen hier terecht, wanneer ze clean zijn.
Het viel mij op dat ik al zoveel meer van het spaans kan verstaan. Gesprekken onderling van de kinderen of opvoeders. Het eerste contact is nu veel sneller gelegd.
Teruggekomen in het huis hebben we samen met 2 anderen vrijwilligers ons eerste biertje gedronken (jaja hier zijn ze niet zo van de wijn). We hebben in het huis wel een beetje last van rondlopende beestjes, of zoals zij het noemen huisdieren. Mr. Tom kwam even om het hoekje kijken. (een klein ratje) Gelukkig heeft ieder op zijn beurt corvee, zodat alles goed schoon wordt gehouden.

De volgende dag ben ik zelf richting de Granja gegaan om iedereen weer even te zien. Heel raar om daar weer naar binnen te lopen. Het heimwee gevoel kwam wel even naar boven. Al snel kwam ik Doña Mercedes tegen. Een vrouw die als een moeder voor de kinderen is. Ze wist niet dat ik kwam, dus dat was een leuke verassing. Een aantal kinderen liepen nog rond van mijn tijd op de Granja. Deze kinderen waren weggelopen en mogen het nu nog eens proberen. Altijd goed om te zien natuurlijk. Ik heb nog even gezellig gekletst met twee opvoeders en afgesproken om binnenkort even een feestje te plannen.
In de avond was er een welkomstfeestje voor de nieuwe kinderen op het project Barrio Juvenil. De eindfase van alle projecten. Hier komen kinderen vanaf 14 jaar tot hun 26e. De hoofdgedachte van dit project is dat ze leren om op eigen benen te staan. Ze mogen hier alleen blijven als ze overdag werken en in de avond studeren. Van het geld wat ze verdienen moeten ze huur betalen en hun eigen kleren kopen.
We hadden eerst met z´n allen een mis. Ik was met Padre Ivan meegereden naar het project. Hij had een klein koffertje bij zich. Een koffertje wat normaal gesproken gebruikt wordt voor zakenlui. Iedereen keek hem aan, wat ga jij met dat koffertje doen. Bleek dat hier zijn spullen inzaten voor de mis. Erg lachwekkend, de hosties in een vakje, de bekers voor de wijn etc. Het was voor de kinderen wel een gezellige mis. Een pater die veel humor gebruikt om aan te sluiten bij de denkwijze van de kinderen. Hij had zijn miskleding aan en vroeg aan de kinderen: ´en hoe staat mijn superman outfit´
Hierna hebben we gegeten en heb ik even snel een paar foto´s geschoten met 3 kinderen, die op de Granja hebben gezeten. Leuk dat ik ze nu overal tegenkom en kan zien hoe ze het doen!

Vandaag hebben we een rustige dag gehad. Morgen is mijn eerste werkdag, ik ben erg benieuwd. Een ander project, nieuwe collega´s en kinderen die willen weten wie ik ben, wat ik kom doen en hoe lang ik blijf.
Bedankt voor alle leuke reacties en ik blijf jullie op de hoogte houden!

Saludos,

Carlijn


  • 23 Januari 2011 - 22:52

    Sanne:

    Aaah kei leuk allemaol! Volgens mich bisse weer op dien plekje...
    Natuurlijk veur dich super um te zeen wie alles, nao bijna un jaor, dr oetzuut en wie ut met ederein geit!

    Groetjes aan Danielle!!
    xx

  • 23 Januari 2011 - 22:53

    Masha:

    Heey Carlijn! Goed om van je te horen, de vlucht is gelukkig goed gegaan ;)
    Geniet van het zonnetje en veel succes met je eerste werkdag!

    Groetjes!

  • 23 Januari 2011 - 23:08

    Erni:

    Fijn dat je goed bent aangekomen en dat je het daar nu alweer zo naar je zin hebt.

  • 23 Januari 2011 - 23:25

    Joan & Sophie:

    Hola mi amiga! Muy bien te huure det t dich daor weer bevelt!Leuk desse nou auk kins zeen waor de boys van iers nou zitten! Idderein zal t wal geweldig vinden desse truuk bis beej eur daor!
    Maar ik huur t al la fiesta primer is on its way, det wuurd veur dich dus auk maar gwoen aan de cervesas he! Haha
    Bin benieuwd hoe die kinder zien op dien project! Geniet!
    Beso

  • 24 Januari 2011 - 07:56

    Gonnie:

    Kei leuk zeg! Zal zeker leuk zijn om die kids weer terug te zien.
    Geneet dervan!!!

  • 24 Januari 2011 - 08:49

    Marlien En Huub:

    Fijn om te horen dat je goed bent aangekomen na zoveel tussenstops; zo te lezen is het ook weer een beetje thuiskomen. Succes met je werk en geniet ervan.

  • 24 Januari 2011 - 08:59

    Tiny En Jan:

    Carlijn, bedankt dat je ons laat meeleven in jouw werk en leefwereld. Wij vinden het heel knap, dat je de stap weer hebt gezet om je in te zetten voor de minderbedeelden.
    Wij wensen je heel veel succes en heel veel groeten.
    PS Hoe gaat het met je voorhoofdholteonsteking?

  • 24 Januari 2011 - 09:52

    Will En Yvonne.:

    Hallo Carlijn.
    Wat leuk dat je er zoveel oude bekende bent tegen gekomen. Het zal wel een beetje gevoeld hebben als thuiskomen. Maak er weer een mooie tijd van, voor de kids en voor jezelf.

  • 24 Januari 2011 - 12:55

    Marenca:

    Duidelijk niet uit het oog uit het hart !
    En leuk om te lezen hoe het daar met je gaat en wat je doet.
    Zo lijkt ver weg toch een beetje dichtbij.
    geniet er van.

  • 24 Januari 2011 - 17:29

    Carla:

    Hoi Carlijn

    Watleuk om te lezen dat je jeal weer zo op je gemak voelt en een leuk racties can die mensen die je toch een tijd niet gezien hebt. Heel veel succes met je werk en we zullen je volgen. Groetjes Carla

  • 24 Januari 2011 - 17:29

    Carla:

    Hoi Carlijn

    Watleuk om te lezen dat je jeal weer zo op je gemak voelt en een leuk racties can die mensen die je toch een tijd niet gezien hebt. Heel veel succes met je werk en we zullen je volgen. Groetjes Carla

  • 24 Januari 2011 - 18:59

    Polly:

    hallo Carlijn, je bent er weer! ik had helemaal niet meegekregen dat je weer weg was! zo zi je maar dat ik ver weg eerder wat van je hoor en zie dan "next door" wij wensen je heel veel succes en plezier op het nieuwe project, weer iets heel anders dit keer! alweer een hoop ervaringen opdoen! Ik merk aan je bericht dat het" thuiskomen"heel goed voelde! geniet ervan groetjes en veel liefs polly en wim

  • 25 Januari 2011 - 17:13

    Franka:

    Carlo!!!

    Hier zitten we dan samen in Zuid-Amerika... Zo dichtbij maar toch ook zo ver weg!!!
    Whaha voor mij zit het er alweer bijna op dus ik geniet optimaal van de felle zon en vrije dagen!

    Ben benieuwd wat je dit keer allemaal mee gaat maken! Hou ons op de hoogte!

    Dikke kus

  • 27 Januari 2011 - 09:07

    Erik En Nicole:

    He zusje,

    Goed te horen dat je het naar je zin hebt. Ben jaloers op dat lekkere weer. Wij vertrekken zaterdag naar de sneeuw toe :)
    Heel veel plezier en we webcamen snel!!

  • 28 Januari 2011 - 08:03

    Hanneke En Jacques:

    Wat fijn Carlijn dat je na een lange vlucht veilig bent "thuis gekomen". Als ik je verhaal lees, zit je daar echt op je plekje. Geniet van je Bolivia-tijd!
    Lieve groet en zoals jij schrijft Saludos!!

  • 29 Januari 2011 - 17:42

    Willy En Jan:

    Hoi Carlijn.

    Het bevalt je weer goed zo te lezen. Leuk dat zo veel weer blij zijn je terug te zien. Hopelijk gaat het je op deze plek ook zo goed bevallen. Meisjes erbij is natuurlijk weer een nieuwe ervaring. Veel succes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Santa Cruz de la Sierra

Carlijn

Hola todos ustedes, Jaja, mijn bericht begint verassend met een woordje spaans.. Ik heb er voor gekozen om weer voor vrijwilligerswerk naar het buitenland te gaan. Dit keer niet naar Bolivia, maar naar Guatemala. Een land waar ik ooit eens ben geweest voor 2 dagen, maar nog weinig van gezien heb! Ik vertrek 20 december. Mijn project is nog niet helemaal duidelijk, maar het is in ieder geval weer iets met kinderen!! Hier kunnen jullie weer al mijn belevenissen lezen en fotos bekijken.... Voor foto´s van mijn reis kun je een kijkje nemen op: http://picasaweb.google.com/Carlijnbongers Saludos!

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 288
Totaal aantal bezoekers 42673

Voorgaande reizen:

20 December 2011 - 02 April 2012

Un nuevo viaje a Guatemala!

19 Januari 2011 - 04 Mei 2011

Vuelvo a Bolivia

18 Oktober 2009 - 15 Mei 2010

Straatkinderen in Bolivia

Landen bezocht: