´Hermana Carlijn´ - Reisverslag uit Montero, Bolivia van Carlijn Bongers - WaarBenJij.nu ´Hermana Carlijn´ - Reisverslag uit Montero, Bolivia van Carlijn Bongers - WaarBenJij.nu

´Hermana Carlijn´

Door: Carlijn

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

05 Februari 2010 | Bolivia, Montero

Liefste lezers,

Ik loop nog steeds over de Granja met mijn dagelijkse rituelen, alleen horen daar nu nieuwe kids bij. We hebben 2 weken geleden afscheid genomen van de eerste groep kinderen. Dit was voor iedereen toch wel een emotioneel afscheid. De laatste middag hebben we gezellig afgeloten met spelletjes en een uitgebreide merienda. Hierna werden er door verschillende werkers en opvoeders toespraken gehouden. Iedereen had mooie woorden over het afgelopen jaar dat ze samen hadden doorgebracht. Als laatste gaf een jongen: Sergio aan dat hij ook graag nog even iets wilde zeggen. Na een aantal zinnen brak hij in tranen uit en zag ik dat iedereen, inclusief mijzelf, het moeilijk had om zijn ogen droog te houden. Het was mooi om te zien dat deze kinderen zo genoten hebben op de Granja en dat ze dankbaar zijn voor de kans die ze gekregen hebben.
In de avond bracht ik samen met opvoeder: Rosendo de chilas naar bed. Rosendo vroeg of de kinderen iets wilden zeggen over onze manier van werken. Iedereen zei om de beurt even iets over Rosendo en mij. Aangekomen bij Miguel Lopez, kreeg ik weer een momentje waarbij ik even moest slikken. Hij vertelde dat hij het erg gezellig met mij had gehad en dat ik hem goed geholpen had met Engels. Hij zei dat hij het mooi vond dat ik uit Nederland kwam om hier de kinderen te helpen.Erg positief en ontzettend leuk om te horen! De volgende dag zijn we met de micro naar Santa Cruz gereden om de kinderen af te zetten.
In de week erna gingen er steeds meer kinderen weg en waren we nog maar met een klein groepje over.We hebben deze rustige dagen benut om de Granja een beetje op te knappen. Ik heb samen met de andere opvoeders alle bedden over geschilderd en we hebben twee dagen alles grondig gepoetst.

En nu de nieuwe kids. Inmiddels ruim een week op de Granja. Weer wennen allemaal. Nieuwe namen, nieuwe karakters, nieuwe gezichtjes. Er wordt niet meer Choca (blondje) naar mij geroepen, maar hermana Carlijn. (alle opvoeders worden aangesproken met hermano/hermana) Toch is het voor mij een enorm verschil met mijn eerste dagen op de Granja. Ik had het er laatst nog over met een aantal opvoeders, hoe weinig spaans ik sprak en onwennig op een bankje zat met de kinderen om mij heen. Ik heb nu vanaf het begin de kinderen aan kunnen spreken en kunnen helpen met het wenningsproces op het project.
Er zijn nu 5 chilas (waar ik mee werk) en 5 discipulos. Het project heeft in totaal ruimte voor 20 kids. Waarschijnlijk komen er in de komende weken dus nog meer kinderen bij. Maar dit proces gaat geleidelijk, zodat wij ook de ruimte hebben om de kinderen vanaf het begin goed te kunnen sturen. De regels zijn ook weer wat aangescherpt. Zo wordt er elke ochtend weer gewerkt in de tuin en krijgen de kinderen weer studieuren om zich te kunnen voorbereiden op school. Ik ga de kinderen helpen met bijvoorbeeld wiskunde of engels. Volgende week gaan ze allemaal naar de school; maria mozzarella. Een school met strikte regels en huiswerk, zodat de kinderen meteen aan de structuur op het project wennen. Ook deze kids hebben weer allemaal hun eigen achtergrond. Een jongen: Ervin heeft bijvoorbeeld totaal geen contact meer met zijn familie. Dit wil de sociaal werkster op ons project wel weer geleidelijk gaan oppakken in de komende maanden. Ook op seksueel gebied hebben een aantal kinderen nare ervaringen opgedaan. Vandaar dat we de groep ook goed bij elkaar moeten houden en geen kinderen er ongezien vandoor kunnen gaan. Er gaan bij de chilas en bij de discipulos opvoeders slapen, die ook in de nachten een oogje in het zuil houden.

Verder zitten we nog steeds in het regenseizoen. Dat betekend dat er een uur harde regen kan vallen en dat daarna de zon gaat schijnen en het enorm warm is. Laatst hadden we dan ook flinke regenval, maar nu 2 dagen aan een stuk. De pater vertelde dat dit in 6 jaar niet meer was voorgekomen. De hele Granja stond onder water en de oudere kinderen moesten bij de dieren gaan helpen om deze in hun hokken te zetten. Gelukkig zijn er niet veel dieren overleden en zullen we tot ongeveer maart nog mogen genieten van het wisselende weer.
Afgelopen zondag hadden we weer een feest op Hogar Don Bosco in Santa Cruz. 31 januari, de sterfdag van Don Bosco. Dit werd gevierd met onzettend veel mensen. Niet alleen met alle kinderen van de Don Bosco projecten, maar ook andere kindertehuizen die uitgenodigd waren. Na een mis waren er weer verschillende optredens van groepen kinderen. Ook nu weer ontzettend mooie traditionele dansen! De middag hebben wij met de Granja in het zwembad doorgebracht. Ik liep die dag ook tegen verschillende kids aan uit de oude groep.Geweldig hoe ze jou dan even een knuffel komen geven!

Ik ga volgende week in de ochtenden en avonden werken. Wanneer de kinderen naar school gaan heb ik in de middagen tijd om aan spaans te besteden of om even naar Montero te gaan. ´Laatst ging Gerjan, mijn reismaartje even naar Montero en vroeg heb jij toevallig nog 10 bolivianos voor een taxi, want ik heb geen kleingeld meer. Ik vertelde dat ik nog wel 10 bolivianos had liggen, maar dat ik die wel even moest plakken. Dus ik mijn plakband pakken om het briefje weer te fatsoeneren. We schoten allebei wel een beetje in de lach, want hoe bizar is het dat je hier je geld eerst moet plakken voordat je het weer kunt gebruiken.´ Verder heb ik mijn vrije dag nog altijd op vrijdag en zaterdag tot 2 uur.

Sponsorgeld
Er zijn veel mensen die een bijdrage hebben geleverd aan het sponsorgeld voor de kinderen op de Granja Moglia. In totaal heb ik samen met Gerjan een bedrag van bijna 4000 euro opgehaald! In de vorige berichten hebben jullie kunnen lezen dat een heel klein bedragje daarvan is besteed voor waterspelletjes en cadeautjes voor de kids met kerst.

We hebben inmiddels met de pater gepraat over hoe we het sponsorgeld verder willen gaan besteden. Omdat dit een groot bedrag is wilden wij het wel op een juiste manier gaan besteden. Het grootste deel van ons geld gaan we steken in een bouwproject, waar de pater in mei mee gaat beginnen. Het is belangrijk dat de Granja niet verouderd en een project blijft waar de kinderen kunnen blijven komen.
De verbouwing zal bestaan uit het maken van een klein hospitaaltje, waar de kinderen terecht kunnen als ze ziek zijn. Deze ruimte ligt gescheiden van de rest van de jongeren, zodat ze bij infecties afgezonderd kunnen liggen. De kamer van de pater ligt ernaast, zodat er altijd iemand in de buurt is, wanneer er problemen ontstaan.
Verder wordt er een ruimte gebouwd waar de jongeren dagelijkse ondersteuning krijgen voor school. Ook worden er nieuwe materialen aangeschaft, zodat er genoeg boeken zijn voor alle kinderen. Nu worden er vaak koppieën gemaakt voor de kinderen.

Verder gaat een ander deel van ons geld naar kleren voor de nieuwe groep kinderen. Deze kinderen kwamen hier aan met allemaal maar een paar stukken kleding en dan vaak ook nog met gaten en vlekken. Er worden nieuwe schooluniformen gekocht en we gaan naar de markt om korte broeken te kopen. Zijn er nog andere ontwikkelingen dan houd ik jullie natuurlijk op de hoogte!

Ik wil als laatste iedereen bedanken voor alle leuke berichtjes die ik elke keer ontvang. Het is erg leuk om te horen dat veel mensen mij volgen hier! Ik geniet nog steeds van alles hier en ik kijk erna uit om mijn vader weer te zien, die hier 17 februari gaat arriveren voor een aantal daagjes.
Dit was het weer voor nu, heel veel groetjes uit Bolivia en ik zal een aantal zonnestraaltjes jullie kant op sturen!

Besos Carlijn

  • 05 Februari 2010 - 22:51

    Masha:

    Hey Carlijn! Altijd een goed gevoel dat de kids je waarderen ;) Heel veel succes met de nieuwe groep! En heel veel plezier met je vader, das altijd gezellig he familie op bezoek! groetjes uit eindelijk sneeuwvrij venlo...

  • 06 Februari 2010 - 07:11

    Ria & Wim Zuidgeest:

    Hoi Carlijn.
    Een mooi reisverslag.
    we wensen je nog vele
    mooie weken toe.
    Hou je goed.
    Groetjes Ria & Wim.

  • 06 Februari 2010 - 12:06

    Rianne:

    Carlienossss,

    Leuk om weer wat van je ervaringen te lezen!!
    Klinkt helemaa goed.
    Hier gaat alles z'n gangetje..!!
    Helemaal gewend nu in ons nieuwe huis. Zo lekker om op jezelf te zitten :)
    Nou, tot snel weer!!

    xxx.

  • 06 Februari 2010 - 15:20

    Liset:

    Ha hermana Carli, zo te lezen geniet en leer je enorm veel daar. Leuk dat je vader de 17e langskomt, dat is alweer bijna. Succes met de nieuwe groep kids en geniet van de warmte;)!!!

    xxLiset

  • 06 Februari 2010 - 22:47

    Joan:

    Charly! Nog steeds lekker bezig daor, fijn det t allemaol auk gaod geit met de nieuwe kinders! We spraeke os snel!! Dieke knoevellllll

  • 07 Februari 2010 - 15:44

    Marlien, Huub,Renske:

    Hallo Carlijn,
    Wat fijn om weer een bericht van je te lezen, zo te horen gaat het je steeds makkelijker af, fijn dat je Spaans steeds beter wordt en je ook tegen de kids kunt vertellen wat je wilt. Erik was heel trots op je....
    Geniet van de dagen dat Hans er is en van de tijd dat je daar nog bent. Dikke kus.

  • 07 Februari 2010 - 17:42

    Josuien Wijnhoven:

    Lieve Karlijn,
    Met belangstelling heb ik zojuist weer dat mooie verslag van je gelezen. Ik moet zeggen dat ik je nog bewonder hoe je het daar zo redt. Want het zal lang niet altijd meevallen, maar je verhalen zijn steeds zo positief.
    Ik denk ook dat het een ervaring is, die je je hele verdere leven met je mee blijft dragen.
    Ik wens je alle goeds toe.
    Liefs Josuiene

  • 08 Februari 2010 - 15:35

    Renske:

    Hoi Carlijn
    Wat een mooie berichten!
    Een emotioneel afscheid met blijk van waardering en nu weer een goed begin met nieuwe jongens. Geniet er van, want de tijd vliegt!
    groetjes Renske (SAMENbegeleider)

  • 08 Februari 2010 - 18:11

    Franka:

    Yo Carlo!

    Wat leuk die verhaaltjes van je!
    Ik wist wel dat je het ontzettend naar je zin zou hebben daar. Maar toch fijn om te horen dat je je nog steeds vermaakt daar. Hier begint over een paar dagen de vasteloavend dus we gaan je zeker missen!

    Kus

  • 10 Februari 2010 - 19:08

    Marcel (Peter Jan) :

    Hoi Careltje.Leuk om weer wat nieuwe verhalen van je te lezen.Hier in Blerick is het vanmiddag weer beginnen te sneeuwen brrr,het is ijskoud hier,dus het wordt bibberen met de carnaval!Veel plezier volgende week met Hans!!
    Groetjes uit een freezy Blerick.Fam. Rens

  • 23 Februari 2010 - 17:46

    Polly :

    \ha die Carlijn leuk om weer eens alles te lezen wat jij heb beleeft! Enorme emoties die jullie daar in de groepen meemaken! maar wel heel veel voldoening! Nu is hans bij jou of misscjien alweer on route! dan kun je je alweer voorbereiden op het bezoek van mam en lieke! en dan komt ook alweer je eindtijdstip inzicht! wat gaat dat vlug! heel veel succes plezier gr dkke kus polly en Wim

  • 24 Februari 2010 - 20:21

    Joyce:

    Heey Carlijn,

    alles good?
    met os wel.
    wat un sjieke verhoalen op dien site, echt huul interessant.
    wie is ut wear doar eigenlijk? umdet ze sgreefs det ut doar best wel vuul hei gereagent.:(
    huul moei wie ze besgriefs dettse wear un nieje groep heas en det det ouk huul emotioneel veur dig en die kinger waas.:$
    de heas ouk erg leuke foto's op dien site stoan.(H)
    weej hebbe unne goaje carnaval gehad, maar ut waas wel erg koad. maarjaa kenne neet alles hebben hé:)
    echt good van dig det dien Spaans steeds beater geit.
    ouk erg leuk wattse heis verteld euver det geld, dettse det doar gwuun aan elkaar kens plekken:D
    ving ut huul good van Gerjan en dig wie ge det geld goat besteden, echt un goaje beslissing.
    wie lang blieft diene pap eigenlijk? is dea in amerika ofzoe veur zien werk, det dea noar dig toe kumpt?
    ik heb nog maar effe te goan, zit in ut examenjaor hé:)
    heb deze weak en volgende weak nog les, die weak doarnoa 1 weak stage (beej de bobo in baolder) en doarnoa nog 1 weak les en den 2 weake proefwerkweak.
    in de ganse moand april hebbe we examenverbereidingen en noa de meivakantie (vanaaf 18 mei) beginne de examens;)
    zoog dettse nog 79 dagen bleefs, is toch best lang hé?
    wielang bisse doar den geweast?
    ik dink det ik ouk maar wear us goan stoppen:P
    nog huul vuul plezeer, en we leaze wel wear verhoalen op dien site!

    xxx Peter, Annella, Joyce en Kay.

    P.S. hease inmiddels ozze kerstkaart ontvangen?:D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Montero

Straatkinderen in Bolivia

Recente Reisverslagen:

30 April 2010

Het afscheid

08 April 2010

Jezus in de hoofdrol

05 Maart 2010

Don Bosco in het land

05 Februari 2010

´Hermana Carlijn´

06 Januari 2010

Het nieuwe jaar in!
Carlijn

Hola todos ustedes, Jaja, mijn bericht begint verassend met een woordje spaans.. Ik heb er voor gekozen om weer voor vrijwilligerswerk naar het buitenland te gaan. Dit keer niet naar Bolivia, maar naar Guatemala. Een land waar ik ooit eens ben geweest voor 2 dagen, maar nog weinig van gezien heb! Ik vertrek 20 december. Mijn project is nog niet helemaal duidelijk, maar het is in ieder geval weer iets met kinderen!! Hier kunnen jullie weer al mijn belevenissen lezen en fotos bekijken.... Voor foto´s van mijn reis kun je een kijkje nemen op: http://picasaweb.google.com/Carlijnbongers Saludos!

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 357
Totaal aantal bezoekers 42681

Voorgaande reizen:

20 December 2011 - 02 April 2012

Un nuevo viaje a Guatemala!

19 Januari 2011 - 04 Mei 2011

Vuelvo a Bolivia

18 Oktober 2009 - 15 Mei 2010

Straatkinderen in Bolivia

Landen bezocht: