Het nieuwe jaar in! - Reisverslag uit Montero, Bolivia van Carlijn Bongers - WaarBenJij.nu Het nieuwe jaar in! - Reisverslag uit Montero, Bolivia van Carlijn Bongers - WaarBenJij.nu

Het nieuwe jaar in!

Door: Carlijn

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

06 Januari 2010 | Bolivia, Montero

Buenas Tardes!

Voor alsnog iedereen een gelukkig nieuwjaar gewenst! Dit verhaal heeft een beetje op zich laten wachten door alle drukte rondom de feestdagen. Maar ik heb inmiddels weer genoeg om over te praten!

Ik vertelde de vorige keer dat ik op kamp ging met de kids. Ik ben samen met een andere trabajadora, Sonia naar het kamp: San Carlos geweest. Dit plaatsje lag ongeveer 1,5 uur van Montero af. Samen met 5 chilas en 25 andere kinderen van Hogar Don Bosco kwamen we naar een hobbelige rid aan. Bij aankomst moest ik wel een keertje slikken, toen ik zag hoe verzorgd alles eruit zag (niet dus). Je kent ze wel van die Franse toiletten langs de snelweg en douches die al een tijdje niet meer gepoetst waren. Het was dan ook een goed idee om eerst met zn allen alles te poetsen. Ik lag samen met de kinderen en Sonia op één slaapzaal. Leuk om in de ochtend rond een uurtje of 5 gewekt te worden met de vraag; mag ik wat wc papier? Aan de andere kant ook gezellig om bijvoorbeeld samen met de kids voor het slapen te dansen op de bedden.
Ook op dit kamp hadden de kinderen een vaste dagindeling, die begon met een gebedje en de vaste taakjes. Ik had 4 kinderen onder mijn hoede, die ik met activiteiten en andere taakjes moest begeleiden. (Juan Jose, Jose Maria, Carlos en Miguel)
De activiteiten op het kamp bestonden onder andere uit: wandeling naar het dorp, sporten/spellen, pizza´s en brood maken, insecten zoeken, naar een melkfabriek om 4 uur in de nacht etc.
Het was een leuke manier om de kinderen nog beter te leren kennen en ook kennis te maken met de kinderen van Don Bosco. Het kan zijn dat enkele van deze kinderen binnenkort naar de Granja komen. De kids van nu gaan eind deze maand naar andere projecten en we dan krijgen we een hele nieuwe groep.
De laatste dagen van het kamp was ik alleen met een aantal andere vrijwilligers. De vaste trabajadores moesten voor de verkiezingen stemmen. We moesten allemaal even een tandje bijzetten, maar gelukkig is alles goed gegaan.

Naar dit kamp heb ik een week vrij gehad. Ik heb deze dagen vooral in Santa Cruz doorgebracht en uitgerust. Samen met de andere vrijwilligers heb ik lekker uitgegeten en de stad iets meer verkend. Op de zondag erna ben ik samen met Gerjan teruggegaan naar de Granja, voor de eeste communie van de kids. Spannend voor de kids, ook omdat veel familieleden langs kwamen. Padre Henk deed samen met Padre Octavio (uit Santa Cruz) de mis. Met de voorbereidingen voor de communie waren de kids nog aan het dollen met de hosties, terwijl hun gezichtjes nu heel serieus stonden. Na de communie hebben we met alle familieleden gegeten en gedronken. Veel van de kinderen zijn hierna een week op vakantie naar huis gegaan. Enkele kinderen konden niet naar huis en zijn terug naar kamp gegaan. Bleek dat ik na deze dag weer een weekje vakantie had, omdat er niemand op de Granja was.
Gerjan en ik besloten om een dagje naar een andere plaats te gaan. We zijn met een taxi van 4 uur (40 bolivianos = 4 euro) richting het plaatsje: Concepcion gegaan. Een plaatsje dat bekend staat om zijn Jesuit Missions. Een erg stil en rustig dorpje met straten die bestaan uit zand. Je hebt een centraal plein met een kerk en een aantal kleine winkeltjes, maar allemaal erg basic. Het was heel anders dan ik mij had voorgesteld, maar wel mooi. We zijn in de middag richting een meertje gelopen. Onderweg kwamen we een truck tegen waar we achterop mochten springen, want het was nog wel een stukje lopen. Erg gastvrij de mensen hier! Helaas werd ik de volgende dag ziek en zijn we teruggegaan met een taxi. Ik heb hier wel al wat kwaaltjes gehad, maar gelukkig hebben we een goede dokter in de buurt, waar ik altijd terecht kan.

De kids kwamen allemaal terug in de dagen voor kerst. Het was mijn eerste kerst zonder mijn familie. De kerst werd hier vooral gevierd op kerstavond. We zijn samen met de kinderen naar de mis geweest en hebben hierna gegeten aan een lange tafel met niet te vergeten rijst en een lekker stukje vlees. Dona Mercedes, de vrouw die met Padre Henk alles regeld op het project, gaf in het gebedje voor het eten ook nog even aan dat mijn en gerjan zijn familie ook ver weg waren. Was wel mooi dat ze hier dacht!
Na het eten hebben we de kinderen cadeaus gegeven. Van het project kregen de kinderen ieder een broek, trui en schoenen. Gerjan en ik hadden voor alle kids een rugzak gekocht met hierin kleine spulletjes, zoals een kam, boekje, armbandje, vuurwerk etc. Dit hebben we van het sponsorgeld gedaan, om de kinderen toch een beetje een kerstgevoel te geven zonder familie.
De volgende dag zijn we met de Granja richting Santa Cruz gegaan om samen met de andere kinderen van Don Bosco kerst te vieren, dit niet zoals in Nederland in de sneeuw, maar in het zwembad! Een beetje vreemd was het wel, kerstversiering met 30 graden. De dag erna was er weinig kerst meer, al hangt de kerstversiering er nu nog steeds!

Na kerst is mijn broer aangekomen met zijn vriendin. Heerlijk om weer even met familie te kunnen bijkletsen. Het was jammer dat de bagage niet aan was gekomen en dat we een aantal keren in de nacht terug moesten naar het vliegveld om te kijken of de bagage er was, maja we zullen maar zeggen dat is Bolivia, alles rustig aan.
Ze zijn eerst een dagje op het project komen kijken. De kinderen vonden het wel leuk, nog twee blanken mensen om zich heen. We zijn in Montero even naar de markt geweest en hebben in de avond pannenkoeken gebakken voor iedereen. Ik geloof dat mijn broer 60 pannenkoeken heeft gebakken! Met een lading stroop en suiker vonden de kids het heerlijk...
Ons plan was om hierna naar park Ambóro te gaan, de jugle in. Helaas was er te veel regen gevallen en konden we de rivier niet oversteken. Dit is wel het risico als je een toer wilt maken in het regenseizoen. We hebben nog een korte wandeling gemaakt in de stromende regen en zijn toen toch maar terug gegaan naar Santa Cruz.
Op 31 december hebben we samen nog nieuwjaar gevierd. Terwijl wij ons klaar waren aan het maken voor het eten en de avond, stond iedereen in Nederland al te knallen met de champagneflessen. Ook wij hebben lekker champagne gedronken en gedanst op de swingende boliviaanse muziek. De volgende dag zijn mijn broer en zijn vriendin met de trein richting Brazilië vertrokken.

Op het project gaat het nu goed. De kinderen zijn een beetje onrustig naar mijn idee, omdat ze over een dikke week al vertrekken. Het is jammer om van deze kids afscheid te moeten nemen, maar aan de andere kant vind ik het ook leuk om met een nieuwe groep aan de slag te gaan, ook omdat mijn spaans steeds meer verbeterd. Mijn broer vond dat ik mij goed kon redden in dit leventje! De tijd vliegt steeds meer voorbij en ik wil binnenkort met Gerjan en Padre Henk gaan beslissen hoe we het sponsorgeld verder gaan besteden. Omdat deze kinderen al veel nieuwe kleren hebben gekregen, willen we wachten tot de volgende groep komt, die het een en ander nodig zal hebben. Ik hou jullie op de hoogte!
Nou dit was het weer voor nu. Ik zet snel nieuwe foto´s van mijn belevenissen op de site, die passen bij dit verhaal.

Chau Chau y un ambrazo de Carlijn








  • 06 Januari 2010 - 15:56

    Masha:

    Heej carlijn! aan mij de eer om als eerste te reageren :) Jij ook een gelukkig nieuwjaar! Leuk dat je bezoek had van het thuisfront das dan weer een oppepper :)
    Ik hoop dat je hebt genoten van ons telefoongesprek, alhoewel wij niet meer deden dan schreeuwen :p hahaha
    Veel plezier nog en succes alvast met de volgende groep kids!

    Groetjes uit venlo-zuid!

  • 06 Januari 2010 - 16:02

    Franka:

    Yo Carlo!

    Wel apart dat ze nieuwjaar op 31 januari vieren in Bolivia (en dat terwijl het nog iets eens zo ver is...)

    Whaha als je het maar naar je zin hebt! En zo te horen lukt dat wel. Geniet van je tijd in Bolivia en denk ook aan je vriendinnetjes in sneeuwachtig Venlo!

    Dikke kus
    Franka

  • 06 Januari 2010 - 16:04

    Shaief:

    Hallo Carlijn!

    Jammer dat ik je niet kan ontmoeten terwijl ik nu in Holland ben. Maar ik hoor veel van Franka en de anderen over jou.

    Heel Veel plezier in Bolivia en tot de volgende keer als ik weer hier ben.

    Groetjes,
    Shaief

  • 06 Januari 2010 - 17:04

    Sanne:

    Heee,

    Leuk weer dien verhaole te leaze! Ik mis allein steeds ein persoen in dien verhaole.... :P

    We mailen!!

    xx

  • 06 Januari 2010 - 17:14

    Lieke:

    heeeeey charlyy!

    dich auk gelukkig nieuwjoar ;)

    Zoe te leaze verveelse dich gen moment:) leukleuk!! de tied vluug idd egt veurbej gekk! veurse t wets is t weer um...

    amuseer dich nog en we spreke os op msn!

    xxx Lieke

  • 06 Januari 2010 - 17:27

    Hanneke:

    Hi Carlijn,

    Jij ook een heel gelukkig nieuwjaar. Leuk dat Erik en Nicole een bezoekje gebracht hebben. Effe lekker Limburgs praten in Bolivia!
    Lieve groetjes ook van Jacques,
    Hanneke

  • 06 Januari 2010 - 17:55

    Wim:

    Carlijn,

    Uiteraard ook jou een spetterend 2010 gewenst. Blijf ons vooral gezond!
    En... als de tijd zo snel voorbij gaat zien we je ook over niet al te lange tijd terug in het op dit moment wel heel erg koude Nederland. Na de kerst hebben we een week in het uiterste zuiden van Duitsland doorgebracht, in Berchtesgaden. Dit in de verwachting dat we "het" sneeuwgebied binnen zouden rijden. Nou daar hebben we weinig van gezien. Ons voornemen om op initiatief van meegereisde vrienden eindelijk eens een "Schlittenfahrt" te beleven is door het compleet afwezig zijn van elke sneeuw in duigen gevallen. Totdat we op zaterdagmorgen 2 januari terug naar huis moesten: de godsganselijke dag zijn we van de ene sneeuwbui in de andere terecht gekomen. Toen we 's nachts in Baarlo aankwamen, na een rit van bijna 14 uur(!) was het hier droog. Maar 's morgens kon de sneeuwschop ruim ingezet worden om de auto weer uit te graven.
    In de nacht van komende vrijdag op zaterdag is de verwachting dat we een gevoelstemperatuur van zo'n 14 graden tegemoet mogen zien...

    Maar als we jouw omgevingstemperatuur bij die van ons optellen zitten we in ieder geval nog ruimschoots in de plus.

    Tot schrijfs,

    Polly & Wim.


  • 06 Januari 2010 - 19:42

    Marlien, Huub, Rensk:

    Hallo Carlijn

    Fijn om weer iets van je te horen, we werden natuurlijk wel bijgepraat door Jolie en Hans.
    Op de eerste plaats een liefdevol en hartverwarmend 2010 voor jou en natuurlijk ook voor iedereen daar. Zo te lezen heb je het wel naar je zin en red je je prima, Carlijn geniet ervan en een dikke kus van ons allen.

  • 06 Januari 2010 - 21:12

    Linda :

    Hi Carlijn,

    Weer veel avonturen beleefd zo te horen!Very nice!
    Altijd weer apart om op te merken dat er in een paar weken daar 100x meer lijkt te gebeuren dan hier!Het zal wel inherent zijn aan de DB ervaring... Zeker in deze mindere tijden (tentamens) verlang ik er erg naar terug!Nog een paar maandjes geduld...Ik ben nog steeds wel een beetje verbouwereerd over het feit dat ze opeens zo gul zijn met vrije dagen geven:S

    Geef de jongens een knuffel en wens ze allemaal het beste op de nieuwe projecten. Groetjes aan Sonia, Rosendo,Mamma Mechie,David en alle andere fantastische mensen daar!
    groetjes!

  • 07 Januari 2010 - 08:00

    Liesbeth:

    Hoi Carlijn, ook van Ruud en mij een gelukkig nieuwjaar. Leuk dat je Erik en Nicole op bezoek had. Heel veel groetjes van Ruud en Liesbeth

  • 07 Januari 2010 - 08:18

    Renske:

    Ook de beste wensen voor 2010!
    En geniet nog op en top van de tijd daar.

    groetjes Renske

  • 07 Januari 2010 - 08:39

    Herman, Els, Marieke:

    Hoi Carlijn,

    Heel veel goeds gewenst voor dit nieuwe jaar. Leuk om je uitgebreide verhaal te lezen. En fijn dat Erics tas uiteindelijk weer op de plaats van bestemming is gekomen. Want hij had er natuurlijk ook spullen voor jou en Gerjan in zitten. Geniet van het leven!En let goed op je gezondheid!

  • 07 Januari 2010 - 10:17

    Will En Yvonne:

    Allereerst wensen we je een gelukkig Nieuwjaar!! Leuk om weer iets van je te lezen. Jammer dat die kinderen met Kerst niet thuis konden zijn. Fijn dat jullie er voor hen waren, en zeker leuk dat ze een kadootje kregen. Het zal zeker heel vreemd zijn geweest(maar ook heel fijn) om Eric en Nicole te zien in een heel andere omgeving, toch nog familie bij je! Hier is alles oke. Will Lars Mike en ik vertrekken zondag naar Lapland. Alsof het hier al niet koud genoeg is. Het moet daar sprookjesachtig mooi zijn. We hebben er veel zin in :rendierensafari, sneeuwscootertochten, huskysledetochten enz.
    Jij alweer het allerbeste en tot lezens.

  • 07 Januari 2010 - 18:27

    Ans En Jos:

    hoy Carlijn,lijkt ons erg nuttig, wat daar gedaan wordt voor de kids.Goed georganiseerd,daar leren ze veel. Hopelijk geeft dat hen een fijne toekomst!hier gaat het uitstekend, opa en oma geworden van een wolk van een kleindochter.Ze heet Nienke en is zeer tevreden en natuurlijk het mooiste kindje van Venlo en omstreken.Ik word een dag oppasoma ,dus dat wordt genieten! heel veel groetjes en we horen weer !Ans en Jos

  • 08 Januari 2010 - 14:35

    Je Zus:

    Ha Carly,

    Fijn om weer een verhaal te lezen! Ben benieuwd naar de foto's!!
    we smsen!
    xxx Lieke

  • 09 Januari 2010 - 18:31

    Peter Jan Rens:

    Heej Karel nog de beste wensen voor 2010!!Als ik je verhalen zo lees gaat het heel goed met je.Fijn om te lezen.Heel veel geluk en plezier daarachter en succes gewenst van de fam. Rens en je "collega's" van Bejo.Ps heb je daar ook al zo'n lekkere cake gebakken

  • 11 Januari 2010 - 18:57

    Polly :

    hallo Carlijn, fijn dat het ondanks allerlei kwaaltjes goed met je gaat, je ervaart nu wel een heleboel dingen op een totaal andere manier. Af en toe vrij te hebben en uit te rusten en te genieten is heel prettig dan tank je weer bij voor de tijd erna. mooi dt jullie met kerst spulletjes voor de kids hadden gehaald! wij wensen je vanuit een wit en koud Baarlo nog heel veel succes met je nieuwe groep, dan moeten jullie er weer vollop tegenaan gr dikke kus polly en wim

  • 02 Februari 2010 - 16:26

    Rice En Romy:

    Hallo Carlijn,

    Hoewel je nog niets van ons gehoord hebt, zijn we je niet vergeten.

    Een lieve groet uit het besneeuwde Venlo!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Montero

Straatkinderen in Bolivia

Recente Reisverslagen:

30 April 2010

Het afscheid

08 April 2010

Jezus in de hoofdrol

05 Maart 2010

Don Bosco in het land

05 Februari 2010

´Hermana Carlijn´

06 Januari 2010

Het nieuwe jaar in!
Carlijn

Hola todos ustedes, Jaja, mijn bericht begint verassend met een woordje spaans.. Ik heb er voor gekozen om weer voor vrijwilligerswerk naar het buitenland te gaan. Dit keer niet naar Bolivia, maar naar Guatemala. Een land waar ik ooit eens ben geweest voor 2 dagen, maar nog weinig van gezien heb! Ik vertrek 20 december. Mijn project is nog niet helemaal duidelijk, maar het is in ieder geval weer iets met kinderen!! Hier kunnen jullie weer al mijn belevenissen lezen en fotos bekijken.... Voor foto´s van mijn reis kun je een kijkje nemen op: http://picasaweb.google.com/Carlijnbongers Saludos!

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 42673

Voorgaande reizen:

20 December 2011 - 02 April 2012

Un nuevo viaje a Guatemala!

19 Januari 2011 - 04 Mei 2011

Vuelvo a Bolivia

18 Oktober 2009 - 15 Mei 2010

Straatkinderen in Bolivia

Landen bezocht: