Don Bosco in het land - Reisverslag uit Montero, Bolivia van Carlijn Bongers - WaarBenJij.nu Don Bosco in het land - Reisverslag uit Montero, Bolivia van Carlijn Bongers - WaarBenJij.nu

Don Bosco in het land

Door: Carlijn

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

05 Maart 2010 | Bolivia, Montero

Beste luitjes,

De nieuwe kids vallen mij heel erg mee. Bij de vorige groep zaten een aantal kinderen die niet te houden waren. Gillen, vechten, niks willen. Deze kinderen hebben wel hun buien, maar luisteren aardig. We hebben met z'n allen een goede start gemaakt. Al was deze afgelopen week, toch wel een zware week. Een jongen: Rene, kwam naar een normale schooldag niet terug. We hebben de andere projecten gebeld en ook zijn familie, maar hij was nergens te bekennen. Blijkbaar was het voor hem allemaal te veel en besloot hij om terug te gaan naar de straat. Bij een andere jongen: Orlando, kwamen we erachter dat hij niet 15 jaar was, maar bijna 18 jaar. Hij kon zijn draai niet vinden tussen de andere jongeren, die toch een stuk jonger zijn. In goed overleg is hij naar zijn kennissen gegaan en gaat misschien naar een ander project van Don Bosco. Als laatste stond gisteren een andere jongere op het punt om te vertrekken. Ik had die morgen een incident met hem gehad, omdat hij niet goed wilde douchen en dus niet de eetzaal in mocht. Na het eten wilde ik met hem gaan praten, maar hij wilde niks meer op dat moment. Hij ging in de micro (busje van Granja) zitten en begon te vechten met een andere jongeren. Hij was niet meer om te houden en ging in tranen zijn spullen uit zijn kastje pakken. De pater vertelde dat hij vrij was om te gaan en dat het project geen gesloten huis is. Met zijn rugzak in gepakt, stond hij gelukkig nog open voor een gesprek met onze coordinator en besloot hij om toch te blijven. Achteraf was hij volgens de pater bang om naar school te gaan, omdat hij van andere kinderen geld gestolen had. Het is toch bizar hoe alles in een week totaal kan veranderen.

Een speciale gebeurtenis deze week, want Don Bosco kwam aan in Bolivia. Don Bosco is de man die begonnen is om straatkinderen op te vangen. Hij is al enige tijd overleden, maar de projecten van Don Bosco zijn nog te vinden in alle landen over de hele wereld. Hij komt voorbij alle projecten van Don Bosco. Hij zou zondag aankomen op schiphol, waar wij met alle kinderen heen zouden gaan om hem te verwelkomen. Ook de andere projecten van Santa Cruz zouden naar het vliegveld komen. Helaas bleek dat de vlucht vertraging had en hij pas in de avond aan zou komen. Een heleboel mensen die dus voor niks naar het vliegveld waren gekomen. Wij werden nog even gefilmd voor de televisie en zijn naar een kort bezoekje aan het vliegveld terug gegaan naar de Granja.
Twee dagen erna was het dan wel zover. Ik ben met Gerjan en de pater naar een school vlakbij de Granja gegaan om Don Bosco te bewonderen. Heel appart allemaal. Hij is voor heel veel mensen een heel belangrijk persoon. Hij lag opgebaard in mooie kleding en kwam in een glazen kist aan, zodat iedereen hem kon bewonderen. Ik moest toch ook wel even een aantal fotos schieten van deze beroemde man. Hierna zijn we met de kinderen naar de kerk gegaan, waar hij na een processie aankwam. De kinderen vonden het allemaal wel spannend en stonden allemaal te zwaaien met hun vlaggetjes. Nadat we het lied van Don Bosco hadden gezongen zijn we weer terug gegaan naar de Granja, omdat het al aardig laat was en we nog moesten avondeten.

Verder hebben we gister nog de verjaardag van Padre Octavio gevierd op de Granja. Padre Octavio heeft de leiding over alle projecten van Don Bosco in Santa Cruz en omgeving. Hij is ook een belangrijk persoon voor vele mensen hier. Zijn verjaardag werd dus groots gevierd in Santa Cruz, maar ook bij ons op de Granja. Met de kinderen hadden we een aantal dansjes voorbereid en kaarten met geschreven boodschappen gemaakt. Er werd speciaal voor de lunch een dier van de Granja geslacht. We kregen rijst (standaard) een salade en een groot stuk vlees te eten. Voor de kinderen was dit natuurlijk wel een feest.
In de avond was er nog een hoop vlees over en kregen we nogmaals een groot stuk vlees met rijst. Gerjan en ik zaten naast elkaar met het avondeten. Na een tijdje keken we elkaar aan, nee dit gaan we niet opkrijgen. Het is dan de kunst om het eten weg te smokkelen. Want de kinderen moeten altijd hun bord helemaal leegeten. Normaal gesproken lukt dat mij ook wel aardig, maar was het toch een beetje te veel van het goede.

Om even terug te komen op het eten. Het eten hier in Bolivia is heel eentonig. Rijst, aardappelen, rijst, aardappelen, heel klein beetje groente. In nederland ben ik normaal gesproken gewend om redelijk veel groente te eten. Mijn vitamines moet ik hier dus voornamelijk hebben van het fruit. Nu klaagt de pater hier ook wel vaker over en had hij voor de kokkin de schijf van 5 uitgeprint en uitgelegd. Het was wel een leuk gezicht, want de kokkin had geen idee dat in rijst, aardappelen en macaroni dezelfde voedingswaarden zitten. Diezelfde dag ging ze er meteen mee aan de slag en was het eten iets meer in verhouding. Nu maar hopen dat ze dit volhoud en niet terugvalt in haar oude gewoontes!

Als laatste is mijn vader hier een week geleden op bezoek geweest. Hij vond het erg leuk om het project te bezoeken, waar ik elke dag werk. Verder zijn we in Santa Cruz twee andere projecten gaan bekijken en zijn we de volgende dag twee dagen naar Sucre geweest. Sucre, een totaal andere stad als Santa Cruz. De temperatuur was een stuk minder benauwd en de stad voelde iets rijker aan. Er waren mooie kathedralen en kerken, die allemaal wit gekleurd waren. Het was voor mij ook even lekker om er een aantal daagjes tussen uit te gaan en natuurlijk weer lekker bij te kletsen met m'n vader!

Dit was het voor nu. Jammer genoeg nog maar 2 maandjes te gaan, want het bevalt me hier erg goed!

Aan iedereen de groetjes,

Carlijn

• 05 Maart 2010 - 18:29

Masha:

Nou Carlijn het verloopt dus allemaal super goed en je hebt het nog steeds naar je zin, goed tog!Die foto's van don bosco wil ik ook wel zien, ben wel benieuwd... Nou hier is het nog steeds aardig koud maar ik vertrek morgen naar Cairo hihihi.. Geniet nog van de 2 laatste maanden daar!!!

De groetjes uit Venlo

• 05 Maart 2010 - 19:01

Hanneke:

Jeetje Carlijn wat een verslag. Je maakt toch wel veel mee en je moet 't ook allemaal maar kunnen verwerken om met zo'n groep jongens te werken, is niet mis. Chapeau hoor!
    Lieve groet,
    Jacques en Hanneke

• 05 Maart 2010 - 19:49

Harrie:

Lieve Carlijn,
    Leuk en gevarieerd bericht. Bijzonder hoe de kids Don Bosco beleven. Hier zijn we druk bezig met de groepsreis naar Afrika en met de voorbereidingen van het volgende straatkinderenweekend. Dan komt volgende week de winter weer terug. Zitten we eigenlijk niet op te wachtenom nu we net twee leuke zonnige dagen hebben gehad. Nog twee fijne maanden toegewenst. Er staan weer nieuwe kandidaten klaar om jullie op te volgen. Na het straatkinderenweekend meer nieuws daarover.
    Veel liefs en groetjes, Harrie

• 06 Maart 2010 - 09:58

Marlien En Huub, Ren:

Hallo Carlijn,
    Je maakt zo van alles mee, lezen we. fijn om te lezen dat je het zo naar je zin hebt , dus geniet nog volop van je twee maanden daar en het heerlijke weer, want hier valt er nog steeds sneeuw. Dikke kus van ons allemaal

• 06 Maart 2010 - 09:58

Marlien En Huub, Ren:

• 06 Maart 2010 - 15:58

Lian Mam Van Franka:

Ha Carlijn.
    Heb je verhalen allemaal gelezen.
    Wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt.
    Inmiddels zijn Kim,Franka en Masha ook weg. Het ga je goed daar in het verre Bolivia.

• 06 Maart 2010 - 15:58

Lian Mam Van Franka:

Ha Carlijn.
    Heb je verhalen allemaal gelezen.
    Wat fijn dat je het zo goed naar je zin hebt.

• 06 Maart 2010 - 20:51

Ans En Jos:

Toch ook wel heftig daar met al die kids!Je was gelukkig wel al wat gewend hier in Nederland lijkt me in je stageperiode!
    Maak er nog een paar mooie maanden van.Hoorde dat Joli en Lieke met je als toetje gaan reizen!
    Geweldig hoor!
    Alvast een fijne verjaardag daar. Wij zijn de kou erg zat, heeft vanmorgen weer gesneeuwd. Het voorjaar is nog ver te zoeken, wij zijn echt jaloers op je alleen al vanwege de zon.Heel veel groetjes en tot ziens, Ans en Jos

• 08 Maart 2010 - 09:08

Liset:

Ha Carli,

Je bent weer n hoop ervaringen rijker. Leuk reisverslag ik kan me voorstellen, dat het soms erg lastig is of moeilijk om te ervaren dat een kind weer naar de straat is terug gegaan.
    Gelukkig zijn er genoeg kids die wel hun weg kunnen vinden op jullie project. Nogmaal veel succes en plezier je laatste 2maanden gaat echt snel kan me voorstellen!!! geniet van t weertje
    xxliset

• 09 Maart 2010 - 21:27

Linda:

Hoi Carlijn,

Lijkt me erg bijzonder idd om Don Bosco te zien. Daar had ik graag bij willen zijn.
    Goed te horen dat het zo goed gaat met de 'nieuwe' groep. Ben ook erg benieuwd hoe het met de 'oude' groep gaat. Idd niet altijd de makkelijkste, geen troetelkindjes, maar het blijven kleine helden.
    Veel plezier nog de laatste 2mnd. Nog de intentie om te gaan reizen? Geniet ervan iig.

groetjes linda

ps: mail was verkeerd adres.foutje.

• 11 Maart 2010 - 13:40

Will En Yvonne:

Hallo Carlijn.
    Wat een verhaal weer! Je moet wel sterk in je schoenen staan om zo'n puberende jongeren met hun onstabiele achtergronden te kunnen begeleiden Ik denk dat je er een hele levenservaring bij hebt.
    Dacht ff hoe kan een dooie Don Bosco op het vliegveld aan komen, maar ze reizen dus echt met hem in de kist rond?!?
    We wensen je nog een mooie tijd daar. Fijn dat je het er zo goed naar je zin hebt. Ook een heel fijne verjaardag en geniet van het reisje met je moeder en Lieke!!
    Liefs, Will en Yvonne

• 12 Maart 2010 - 13:58

Franka:

Yo Carlo!

Wauw wat apart zeg dat ze hem in zo'n glazen kist de wereld over vliegen. Zeker bijzonder om gezien te hebben!

In ieder geval goed om te lezen dat je het naar je zin hebt in Bolivia! Hopelijk gaat het leven naast de straatkindjes ook nog goed ;)

Dikke kus

• 14 Maart 2010 - 13:41

Mam:

ha,ut is now zondaag en ik dach ik wins dich alvas proficiat,diene verjeurdaag veur ut iers allein,det is wal effe gek!wej dinke aan dich en we belle!!!!!,doezend kusjes oet boalder.

• 15 Maart 2010 - 10:04

Sanne:

Zeg Joli dat is wel erg voorbarig... Ze is woensdag pas jarig hoor! haha ;)

• 16 Maart 2010 - 19:07

Liesbeth:

Hoi Carlijn, leuk om te lezen hoe het met je gaat. Van harte gefeliciteerd en we wensen je een fijne verjaardag. Veel liefs, Ruud en Liesbeth

• 16 Maart 2010 - 19:07

Liesbeth:

• 19 Maart 2010 - 14:47

Jeanne Vd. Korput:

dit bericht is eigenlijk van eergisteren....
    Carlijn, van harte proficiat met je verjaardag! Ik hou regelmatig contact met je moeder en ze houdt me op de hoogte.
    Wij wensen je nog een paar fijne laatste weken toe en tot ziens!

• 21 Maart 2010 - 11:28

Willy En Jan:

Hallo Carlijn,

We wensen je nog proficiat met je verjaardag. Weer een jaartje erbij waarbij je de laatste tijd natuurlijk héééél veel levens ervaring hebt opgedaan. Die ervaring neem je je hele leven mee. Het einde komt al in zicht. Nog twee maandjes te gaan. Veel plezier nog en tot ziens.

Jan&Willy

• 06 April 2010 - 06:19

Polly :

ha Carlijn, weer even bij gelezen, je hebt weer en hoop mee gemaakt en leuke en waardevolle dingen beleefd. En je laatste maanden zijn al begonnen, je moeder en zus maken zich allangzaam klaar voor de reis naar jou toe!! Fijn dat jullie zien dat jullie sponsor geld goed gebruikt gaat worden. Wij hebben de paaseieren dels in de regn gezocht( niet zoveel als bij jou ) maar de tweede paas dag was het wel weer oke! het voorjaar is begonnen, dus als jij straks terug bent is het al bijna zomer! geniet van je laatste periode! maar het afscheid zal je wel nog wat moeite kosten!! sterkte en nog veel plezier gr polly