Jezus in de hoofdrol - Reisverslag uit Montero, Bolivia van Carlijn Bongers - WaarBenJij.nu Jezus in de hoofdrol - Reisverslag uit Montero, Bolivia van Carlijn Bongers - WaarBenJij.nu

Jezus in de hoofdrol

Door: Carlijn

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

08 April 2010 | Bolivia, Montero

Een drukke boel op de Granja. Iedereen is bezig met de voorbereidingen voor het grote feest, de 7e verjaardag van het project. De hele week sta ik in de ochtenden in de tuin te werken met de kinderen om de tuin er optimaal te laten uitzien. Op dit feest wordt een deel van de andere projecten in Santa Cruz ook uitgenodigd. In totaal zullen ongeveer 300 mensen komen. Het wordt dus weinig slapen voor mij de komende dagen!

We hebben net de paasdagen achter de rug. Hier wordt dit voornamelijk gevierd met heel veel missen. Ik hoorde van andere vrijwilligsters in Santa Cruz dat zij elke dag een mis hadden gehad. Wij hebben er eentje gehad op donderdag avond. Deze ‘ semaña santa’ hield in dat de kinderen zich netjes moesten gedragen. Geen gevechten en geen rood vlees eten! De kinderen hadden op donderdag en vrijdag vrij van school. Deze dagen hebben we gezellig spelletjes met de kinderen gedaan en lekker gegeten. In de avonden werden films met Jezus in de hoofdrol afgespeeld. Deze liggen elk jaar klaar om afgespeeld te worden met de paasdagen. Het geloof is deze dagen erg belangrijk en wordt in alles sterk benadrukt.
Op vrijdag had ik mijn vrije dag. In Santa Cruz waren alle winkels gesloten . In de avond kwam vanuit het plein een hele stoet mensen voorbij. In deze ‘ procession’ werden beelden van maria, jezus en het kruis gedragen. Er reden auto´s tussendoor met microfonen, waarin mensen aan de lopende band gebeden opzeiden. Toen een kist met een beeld van jezus voorbij kwam, zag je de mensen ineens heel snel lopen om deze kist bij te houden..

Hoe gaat het levendje verder. Ik werk al een tijdje in de ochtenden van 7.30 tot 2 uur in de middag en in de avonden van 6 tot 10 uur. De zon schijnt weer goed en ik merk dat ik in de middagen vaker even een siesta moet pakken om weer op gang te komen. Het voordeel van de weeromschakeling is wel dat we weer naar de rivier, zwembad kunnen. Zo zijn we afgelopen zaterdag naar de rivier geweest. Het was echt een super dag. De kinderen hebben de hele dag in de rivier gelegen en vissen gevangen. Rond een uur of 4 hadden we een aantal grote vissen te pakken, die we premitief hebben gebakken op een vuurtje. De kids gedroegen zich zeer netjes en we kwamen met z´n allen een beetje rood aangelopen terug op de Granja. In de avond hebben we een bingo gespeeld met prijsjes die ik mee had genomen uit Nederland.
De dag erna moesten we vroeg op om naar Santa Cruz te gaan, waar we de paasweek met de andere projecten afsloten. In de ochtend een mis, waarna we met iedereen geluncht hebben en een aantal projecten een dans hebben opgevoerd. In de middag konden de kinderen naar het zwembad. Een zwembad dat van de Don Bosco projecten is en dus voor iedereen toegankelijk!

Hoe doen de kids het op het project. De kinderen zijn nu vanaf februari bij ons. De vorige week was er weer een jongere weggelopen. Na een aantal dagen belde hij naar het project of hij terug mocht komen. De pater twijfelde erg, omdat hij al eerder op de Granja was geweest, maar telkens wegliep. Inmiddels is hij 16 jaar (al denken wij ouder) en een erg verstandige jongen. Hij doet het erg goed op het project en spreekt de anderen jongeren aan als zij een grote mond opzetten. Dit is dan ook de reden dat we hebben besloten dat hij nog een kans krijgt van ons. Hij was net twee dagen terug, loopt een andere jongen weg. Deze hebben we tot nu toe nog niet gevonden. Er zijn veel contacten ook op de straat en met de andere projecten. Ik vraag het mij zelf ook vaak af, waarom moet je weglopen als je hier op het project alles krijgt wat je nodig hebt om een leven op te bouwen. De verleiding naar de straat blijft vaak groot, omdat ze hier geen personen hebben die zeggen wat ze moeten doen en alle vrijheid van de wereld hebben. Vaak geen familie hebben die om hen geeft en geen zicht hebben op wat de toekomst gaat brengen. De pater vertelde wel dat dit in de beginperiode van een groep kinderen altijd veel voorkomt dat er kinderen weglopen en weer nieuwe kinderen bijkomen. Er hoeft maar iets kleins voor te vallen en de volgende dag heb je ineens een kind minder in de groep.

Voor mij staan er nog 3 weken te wachten op het project. Hierna komen mijn moeder en zus naar Bolivia om te gaan reizen. De tijd gaat voor mij nu extra langzaam, omdat ik weet dat ik bijna vertrek. Heel raar om afscheid te nemen na 6,5 maand dag in dag uit op de granja geleefd te hebben. Gelukkig houd ik er alleen maar mooie ervaringen op na!
Mijn laatste bericht zal ik schrijven voordat ik ga reizen.

Tot snel,

En de groetjes en kusjes voor iedereen!

Carlijn


  • 09 April 2010 - 07:35

    Gerard Uit Soest:

    Beste Carlijn en Gerjan,

    Vandaag heb ik met belangstelling je reisverslagen gelezen. Wat een mooie ervaring! En zo belangrijk, jouw inzet voor de kinderen daar! Ik vernam dat pater Henk ziek is. Wil je mij mailen hoe het met hem gaat? Binnenkort komen je ouders en dan kom je terug. Ik wens jullie samen nog een paar mooie dagen en goede reis naar huis.

    Gerard, salesiaan en missieprocurator

  • 09 April 2010 - 08:27

    Renske:

    Hoi Carlijn!
    Wat bijzonder om Pasen eens op een hele andere manier te beleven.
    En na een dagje zwemmen genieten van een zelfgevangen visje bereid op n houtvuurtje, dat klinkt bijna idyllisch :).
    Geniet nog van de laatste weken daar! afscheid nemen zal niet makkelijk worden, maar gelukkig heb je dan je moeder en zus om op terug te vallen. Ook alvast n hele fijne reis toegewenst!
    En we spreken elkaar wel weer als je in Nederland bent.

    Liefs Renske

  • 09 April 2010 - 16:36

    Linda:

    Hi Carlijn,

    Super dat je ook nog gaat reizen! Ben erg benieuwd naar de foto’s.

    Voor nu wens ik je in ieder geval heel erg veel plezier toe de laatste 3 weekjes op de mooie Granja en ook voor daarna met reizen natuurlijk. Heel erg veel sterkte ook met het afscheid.

    Groetjes Linda

  • 09 April 2010 - 19:27

    Lian Mam Van Franka:

    Olla Carlijn, ben je alweer zo lang daar in Bolivia, de tijd vliegt idd. Wat fijn dat het zo goed bevalt en dat je moeder en zus komen kijken hoe je al die tijd geleefd hebt. Ook wij verheugen ons op een bezoek aan Franka. Carpe Diem en wellicht zien we ons weer in Venlo.

  • 10 April 2010 - 06:22

    Liset:

    Ha Gunter,

    Wat n leuk en overzichtelijk reisverslag, ik zag het al helemaal voor me zo'nne stoet van mensen, proccesion. En dich met die kinderen bee de rivier. Bin benieuwd noar alle foto's en geniet er nog van de letste weken. Werd tied dat we weer met zn drieen lol kenne trappen en lekker koken in rianne's new kitchen;) haha. Geluuf ut of neet maar wee hebbe ons allebei oak nimmer gezeen, zien nog steeds aan t plannen hahah
    xxLiset

  • 10 April 2010 - 08:21

    Marlien, Huub,Renske:

    Hallo Carlijn

    Geniet nog volop van de komende 3 weken en dan nog even met Jolie en Lieke rondtrekken.
    Het zal zeker wennen zijn om afscheid te nemen van iedereen die je daar hebt leren kennen, want het is toch een hele tijd 6,5 maand

    Lieve groet en kus

  • 12 April 2010 - 08:34

    Lieke:

    heeey carlijn!

    wat vluug de tied he..! nog ff en dan bisse weer in venlo..

    zal dan wal weer erg wennen zien maar ik bin iig huul erg benieuwd noar dien verhoale! hej in venlo geit alles zien gangetje :)

    we spreke os weer op msn:)

    xxx

  • 12 April 2010 - 15:41

    Masha Raifourak:

    Hey Carlijn!

    Dat is weer een anders pasen vieren dan in venlo..

    Wel zielig dat de verleiding naar de straat zo groot is..is maar goed dat er toch zo'n projecten zijn waar jij nu bent om ze hoe dan ook te stimuleren..

    Geniet van je laatste weken en heel veel plezier met je mama en je zus!

    Groetjes uit Egypte!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Montero

Straatkinderen in Bolivia

Recente Reisverslagen:

30 April 2010

Het afscheid

08 April 2010

Jezus in de hoofdrol

05 Maart 2010

Don Bosco in het land

05 Februari 2010

´Hermana Carlijn´

06 Januari 2010

Het nieuwe jaar in!
Carlijn

Hola todos ustedes, Jaja, mijn bericht begint verassend met een woordje spaans.. Ik heb er voor gekozen om weer voor vrijwilligerswerk naar het buitenland te gaan. Dit keer niet naar Bolivia, maar naar Guatemala. Een land waar ik ooit eens ben geweest voor 2 dagen, maar nog weinig van gezien heb! Ik vertrek 20 december. Mijn project is nog niet helemaal duidelijk, maar het is in ieder geval weer iets met kinderen!! Hier kunnen jullie weer al mijn belevenissen lezen en fotos bekijken.... Voor foto´s van mijn reis kun je een kijkje nemen op: http://picasaweb.google.com/Carlijnbongers Saludos!

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 42671

Voorgaande reizen:

20 December 2011 - 02 April 2012

Un nuevo viaje a Guatemala!

19 Januari 2011 - 04 Mei 2011

Vuelvo a Bolivia

18 Oktober 2009 - 15 Mei 2010

Straatkinderen in Bolivia

Landen bezocht: