Het afscheid - Reisverslag uit Montero, Bolivia van Carlijn Bongers - WaarBenJij.nu Het afscheid - Reisverslag uit Montero, Bolivia van Carlijn Bongers - WaarBenJij.nu

Het afscheid

Door: Carlijn

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

30 April 2010 | Bolivia, Montero

Mijn laatste bericht hier vanuit Montero, want over 3 dagen zal ik de Granja Moglia gaan verlaten naar 7 maanden hier gewerkt te hebben. Ik zal gaan reizen met mijn moeder en zus door Bolivia, voor 2 weken. We gaan alle mooie plekjes van Bolivia ontdekken en weer gezellig ouderwets bijkletsen.

Maar allereerst hoe was het grote feest op de Granja. Na alle grote voorbereidingen (en ja dat is uniek, want hier beginnnen ze vaak op het laatste moment met het voorbereiden van activiteiten) was het een erg gezellig feest.
Om 10 uur kwamen de eerste kinderen aan met begeleiders. Iedereen was zo ongeveer gearriveerd, waarna er een mis volgde. Deze mis deed Padre Henk samen met Padre Octavio. De mis was erg vrolijk. Er werd veel in gezongen en gedanst. Over het algemeen wordt er hier in Bolivia veel gezongen in de kerken en iedereen kent de bekende nummers.
Voor het eten werd er door elke Hogar een dans of andere performance gepresenteerd. Er zaten weer erg mooie dansen bij op traditionele muziek. De Granja had een rap voorbereid met een stukje theater. Erg orgineel moet ik zeggen. Het is leuk om te zien wat de kinderen elke keer weer in petto hebben.

Hierna ging ik samen met mijn collega´s aan de slag om de cabaña (grote ruimte) voor te bereiden voor de lunch. Een hoop tafels en stoelen werden op hun plaatst gezet voor de 300 mensen. Voor het eten werd er door de werkers van de granja nog even geposeerd voor een grote taart en feliz cumpleaños gezongen. Een gebedje vooraf en iedereen kon zich storten op het eten. De keuken op de Granja is niet enorm groot. We moesten dan ook met al het personeel flink zwoegen om iedereen het eten te serveren. Heerlijke maaltijd, maar vraag me niet wat het was. Een mengeling van vlees en rijst.
In de middag waren er voor alle kinderen activiteiten en spellen georganiseerd. Buiten op het grasveld werd een voetbaltoernooi georganiseerd. Binnen in de cabaña werden spellen georganiseerd in 5 grote groepen. Het verliep allemaal erg goed. Aan het einde werden er prijzen uitgereikt in de vorm van snoep. Snoepzakjes die ik de avond ervoor had voorbereid voor 300 mensen haha. Ik heb nog even op de dansvloer gestaan met de kids, om daarna heeel vroeg het bed in te duiken.

Verder ben ik twee weken geleden een weekendje naar Cochabamba geweest samen met een andere werker van de Granja. Ik had nog niet heel veel gezien van bolivia en vond het tijd om er even tussenuit te gaan. In de avond zijn we vertrokken om 22.00 met een bus. Een luxe, 8 uur in een bus voor maar 10 euro met royale stoelen.
In de ochtend kwamen we aan en hebben we allereerst een hotel gezocht. Hierna zijn we een aantal dingen gaan bezoeken. Alleerst naar een groot park. Erg leuk ook voor kinderen, je hebt er vissen, een zwembad, mooie natuur. Hierna heeft dezelfde taxichauffeur ons opgehaald en zijn we naar de grote Christo boven op een berg geweest. Ik was te scheiterig om met een kabelbaantje met liftjes omhoog te gaan, vandaar dat we met een taxi naar het hoogste punt zijn gegaan. We zijn in de Christo omhoog geklommen om van het mooie uitzicht met bergen te genieten.
Een kort bezoek aan de kathedraal, die jammer genoeg niet open was en hebben nog wat rondgehangen op de lokale markt, waar de spullen nog goedkoper waren dan in Santa Cruz.

De tweede dag zijn we op bezoek gegaan bij de familie van Elvis. Zij wonen omringt door bergen op een erg mooie plek in Cochabamba. Hun huis mag dan wat armer zijn, de omgeving is geweldig. Ik heb meegeholpen met de voorbereidingen voor de lunch voor de lokale bewoners. Elke zondag komen zij naar dit huis om te eten en te drinken tegen betaling. Aan het einde van de middag hadden er een aantal mensen ook al aardig wat biertjes op.
De moeder gekleed in de typische kleding van Cochabamba verdient haar geld met deze zondagen en heeft een heel klein winkeltje aan haar huis, waar kinderen snoepjes en frisdrank kunnen kopen. Heel basic allemaal. Het was voor mij een mooie ervaring om kennis te maken met de lokale bevolking. Die avond zijn we weer terug gegaan met de bus richting Montero.

En vandaag, vandaag heb ik voor de laatste dag gewerkt en afscheid genomen van de kinderen. De kinderen hadden allemaal een dans, versje of liedje voorbereid. Twee jongens hadden een liedje gespeeld op de pamfluit. Hierna kwamen alle kinderen mij een zelfgemaakte kaart brengen met geschreven boodschappen. De directrice en de opvoedster van de kleintjes hadden een mooie afsluitend woordje, waarna ik in mijn inmiddels spaanse taal iedereen heb bedankt en de kinderen op het hart heb gedrukt dat alles mogelijk is in de toekomst, ook voor hen.
Morgen komen mijn moeder en zus aan op het vliegveld en zullen zondag met mij een dag doorbrengen op de Granja en kennis maken met alle kids. Maandag na het ontbijt zal ik met mijn tas vertrekken na Santa Cruz om een reis te gaan maken door Bolivia.
Iedereen heel erg bedankt voor alle leuke reacties. Ik zie jullie allemaal weer snel terug in Nederland.

Un beso y hasta luego
Hermana Carlijn

  • 01 Mei 2010 - 07:51

    Marieke(zusje Van..):

    Ola Carlijn!
    mooi dat de laatste weken op het project ook zo leuk waren :D
    Lijkt me erg moeilijk om afscheid te nemen, wel heel leuk dat die jongens allemaal wat voor jou hebben gemaakt!
    Heel veel plezier met reizen, geniet ervan(:
    Hasta luego!
    liefs, Marieke

  • 01 Mei 2010 - 11:03

    Liesbeth:

    Hoi Carlijn, we wensen je een hele mooie vakantie en geniet nog maar even van Bolivia.
    Liefs, Ruud en Liesbeth

  • 01 Mei 2010 - 16:26

    Marlien, Huub, Rensk:

    Hallo Carlijn

    We willen je samen met Lieke en Jolie een paar fijne weken wensen , geniet er van en sterkte met je afscheid daar , want dat zal wel even wennen zijn na zo'n tijd. Dikke kus en tot binnen kort.

  • 01 Mei 2010 - 23:34

    Harrie Kanters:

    Lieve Carlijn,
    Bedankt voor wat je hebt kunnen doen voor de straatkids die aan je zorgen werden toevertrouwd. Inmiddels hebben we Gerjan hier ontmoet op de BB Vrijmarkt en hebben we de eerste impressies gehoord. Nieuwe vrijwilligers zijn in voorbereiding om jullie plaatsen in te nemen.
    Nog een goed afscheid toegwenst. Liefs en groetjes, Harrie

  • 02 Mei 2010 - 09:53

    Will En Yvonne.:

    Hallo Carlijn.
    We wensen je een fijne tijd toe met je moeder en je zus.
    Bedankt voor je verhalen en tot ziens in Baarlo!!

  • 02 Mei 2010 - 15:03

    Herman En Els:

    Ha Carlijn,

    We hebben het heel leuk gevonden om telkens je verhalen te lezen op je weblog. Nog leuker was het om zelf bij jou en Gerjan gezien te hebben hoe jullie je werk daar hebben gedaan. Prachtig werk! We zijn hartstikke trots op jullie. Het is vast moeilijk om afscheid te nemen. Maar het is ook super om nog een paar weken rond te reizen in dat prachtige land, samen met je moeder en zus. Geniet er van! En wellicht: tot ziens!
    Herman en Els

  • 02 Mei 2010 - 16:30

    Masha:

    Nou zo te horen heb je erg indrukwekkende dingen meegemaakt op de granja en al die mooie herinneringen zullen je altijd bij blijven.
    Je spaans zal ook beter zijn geworden, houden zo he :p

    Heel veel plezier met je moeder en je zus en je geniet van je reis door bolivia!! Heel veel succes met het afscheid!

    kusjes!

  • 04 Mei 2010 - 12:54

    Rianne:

    Hé Carlienos,

    Het is echt voorbij gevlogen volgens mij..
    Was erg leuk om je verhalen te lezen en zo een beetje bij te houden wat je allemaal hebt gedaan!
    Geniet nog van de laatste 2 weken.

    We gaan snel weer een date plannen als je terug bent!!

    xx

  • 07 Mei 2010 - 06:10

    Liset:

    Ha Carlijn,

    Je bent bijna weer terug.Ik hoop dat je de laatste twee weken nog een mooie tijd heb gehad, maar dat zal wel. Wat heb jij veel meegemaakt en wat n mooie verhalen. Het zal wel moeilijk zijn gweest, afscheid nemen. Ik ben benieuwd snel weer ns bijkletsen met n wijntje!:)

    xxLiset

  • 09 Mei 2010 - 15:08

    Franka:

    Ha lieve Carlijntje!

    Ja de tijd vliegt he... Zo hebben we je afscheidsetentje bij de Italiaan en zo zit je alweer bijna in het vliegtuig terug naar Nederland.

    Heel veel plezier op je reis met je moeder en je zus! Jullie gaan vast een mooie tijd tegemoet. Geniet ervan!

    Veel sterkte met je afscheid en veel plezier met je thuiskomst!

    Ik zie je in september weer!!!

    Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Montero

Straatkinderen in Bolivia

Recente Reisverslagen:

30 April 2010

Het afscheid

08 April 2010

Jezus in de hoofdrol

05 Maart 2010

Don Bosco in het land

05 Februari 2010

´Hermana Carlijn´

06 Januari 2010

Het nieuwe jaar in!
Carlijn

Hola todos ustedes, Jaja, mijn bericht begint verassend met een woordje spaans.. Ik heb er voor gekozen om weer voor vrijwilligerswerk naar het buitenland te gaan. Dit keer niet naar Bolivia, maar naar Guatemala. Een land waar ik ooit eens ben geweest voor 2 dagen, maar nog weinig van gezien heb! Ik vertrek 20 december. Mijn project is nog niet helemaal duidelijk, maar het is in ieder geval weer iets met kinderen!! Hier kunnen jullie weer al mijn belevenissen lezen en fotos bekijken.... Voor foto´s van mijn reis kun je een kijkje nemen op: http://picasaweb.google.com/Carlijnbongers Saludos!

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 42681

Voorgaande reizen:

20 December 2011 - 02 April 2012

Un nuevo viaje a Guatemala!

19 Januari 2011 - 04 Mei 2011

Vuelvo a Bolivia

18 Oktober 2009 - 15 Mei 2010

Straatkinderen in Bolivia

Landen bezocht: