Fiesta Fiesta en meer - Reisverslag uit Montero, Bolivia van Carlijn Bongers - WaarBenJij.nu Fiesta Fiesta en meer - Reisverslag uit Montero, Bolivia van Carlijn Bongers - WaarBenJij.nu

Fiesta Fiesta en meer

Door: Carlijn

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

27 November 2009 | Bolivia, Montero

Beste amigos,

Ik kom net terug van een gezamelijk feest met alle kinderen van Don Bosco in Santa Cruz. In traditionele kledij heb ik staan dansen voor meer dan 200 mensen met de kids van de Granja en mijn collega´s. Nou moet ik erbij zeggen dat ik dit 1 dag van te voren te horen kreeg. We gingen met de kids als activiteit dansen. Ze hadden mij alleen niet vertelt dat dit onze performance was voor de volgende dag. Surprise, maar hierdoor wel extra leuk!

Dit was mijn tweede feest van de afgelopen week. Woensdag hadden we een afstudeerfeest van een van de trabajadores (werkers) op ons project. Nadat alle leraren met groot applaus naar voren werden gehaald, waren de studenten een voor een aan de beurt. Erg officieel allemaal, met een duur van ongeveer 3 uur. De kids waren ook allemaal mee en met eten voor hun neus, waar ze nog niet aan mochten komen, kun je je wel voorstellen dat ze een beetje ongeduldig werden. Na het officiele gedeelte kon het feest losbarsten en dook iedereen de dansvloer op. Leuk om de kids op de dansvloer mee te nemen en dan te zien dat de een enthousiast mee danst en de ander snel wegrent. Neem nou een van de kleintjes, Miguel Lopez, een jongen die graag Michael Jackson imiteert en als een echte boliviaan tegenover mij stond.
Nadat we de kinderen naar huis hadden gebracht zijn we met de werkers nog terug gegaan naar het feest. Op traditionele Boliviaanse muziek heb ook ik mij even laten gaan!

Aanstaande maandag gaan we een week op kamp. Ik ga samen met Sonia (een collega) en de Chilas (kleintjes) naar San Carlos. Dit ligt plaatsje ligt vlak bij een rivier. Hierna heb 5 dagen vrij om zelf dingen te ondernemen.
Ik zit hier inmiddels 5 weekjes en ik begin steeds meer in te burgeren. Leuke weetjes van hier:

- Wanneer Bolivianen roepen we vertrekken om 3 uur, dan is het 4 uur. Alles gaat op zijn gemakje.
- De mentaliteit van de straat blijft zichtbaar in de kinderen zitten. Een armbandje wat ik om heb uit Nederland is al verschillende keren stiekem losgemaakt. En wanneer ik iets nieuws om heb, dan willen ze weten wie het gekocht heeft, hoe duur het was en of zij het mogen hebben.
- Het eten voor de kinderen is erg belangrijk. Zo heb je hier een ´merienda´(tussendoortje) en als ze die niet op tijd krijgen, dan wordt er wel wat kabaal gemaakt.
- De avonden zijn op het project heerlijk. Ik zit vaak nog even buiten wanneer de kids naar bed zijn. Je kunt ze vergelijken met de zwoele zomeravonden in Nederland.
- Onze kokin op het project kent niet helemaal de voedingswaarde van het eten. Wanneer we rijst of macaroni krijgen, zitten daar standaard aardappelen tussen en een minimaal aantal groenten.
- Wanneer we in de tuin werken moet ik mijn ogen goed open houden, want er kruipen hier slangen en spinnen rond!
- Als Nederlander maak ik hier snel contacten en heb ik inmiddels samen met gerjan een vaste motertaxi chauffeur, die ons naar montero brengt voor een lage prijs.

We hebben met de pater overlegd over het sponsorgeld en we willen warme vesten voor de kinderen gaan halen en de pater wil een speelruimte gaan bouwen voor de kinderen. Hoe en wat is nog niet bekend, maar we gebruiken nu soms wat geld voor activiteiten zoals waterspelletjes en armbandjes knopen!

Bij dit verhaal horen uiteraard foto´s! Omdat ik op mijn weblog maar 10 foto´s kan zetten heb ik een andere site aangemaakt, waar ik elke keer foto´s zal toevoegen. Wil je het in de gaten houden kijk dan op: http://picasaweb.google.nl/Carlijnbongers/Bolivia

Wil iemand een kaartje of brief sturen dan is dit mijn adres:
Hogar Don Bosco
Av. H. Sanabria, 2775
Casilla 1584
SANTA CRUZ
BOLIVIA

Een groet uit Bolivia en tot snel!

Adios



  • 27 November 2009 - 19:46

    Andy:

    aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah!
    wat un dieke spin!

  • 27 November 2009 - 20:20

    San:

    Jaaaa vette outfit! Meinemen veur de vastelaovend...

    Lekker dansen en gek doon, volgens mich lups dich veurop in de pollonaise! whaha

    Bin trots op dich!
    dieke xxx

  • 27 November 2009 - 21:43

    Els :

    Hoi Carlijn,

    Fantastisch om te zien, al die foto's! Wat een feest was dat zeg! Jullie zagen er prachtig uit! Ik had Gerjan wel eens willen zien dansen....Heb je het goed naar je zin? Een week op kamp met die knullen, dat is heftig volgens mij. Die 5 dagen erna zul je wel nodig hebben om uit te rusten.Heel veel plezier gewenst!

    Groeten van Herman, Els en Marieke

  • 28 November 2009 - 03:17

    Jacques En Hanneke:

    Lieve Carlijn,

    Het doet ons goed te lezen dat je het naar je zin hebt in Bolivia. Heb ook al je foto's bekeken, geweldig!
    Veel liefs,
    Jacques en Hanneke

  • 28 November 2009 - 13:22

    Marlien, Huub, Rensk:

    Hallo Carlijn

    Je verslagen en foto's zien er geweldig uit, zo te lezen heb je het erg naar je zin en gelukkig ook nog tijd om te feesten en te dansen. Geniet ervan en succes met je kampweek, dat zal wel vermoeiend worden, daarna gelukkig even vrij om uit te rusten.

    Dikke kus van ons allemaal
    Huub, Marlien,Renske en Hessel

  • 28 November 2009 - 17:02

    Diene Zus:

    Ha zusje!
    echt stoere foto's in deit raditionele kleding!!! Het staat je goed. Ik had niet verwacht dat jij voor zoveel mensen zou gaan dansen! Goed bezig! haha
    xxx Lieke

  • 28 November 2009 - 17:29

    Masha:

    Sohee carlijn je bent dus lekker de feestbeest aan het uithangen..goed zo ga zo door hahah en de kledij staat je goed hoor ;) xxxx

  • 29 November 2009 - 12:31

    Liesbeth:

    Hoi Carlijn, mooie foto's. De jurk staat je geweldig. Fijn om te zien dat het goed met je gaat. Heel veel liefs, Ruud en Liesbeth

  • 30 November 2009 - 09:44

    Liset:

    Ha Carli

    Wat n leuke foto's, mooi jurkje staat je goed! volgens mij ben je wel wat afgevallen;)en bruin kleurtje gekregen:). Heel veel plezier op kamp komende dagen.
    xx
    liset

  • 30 November 2009 - 20:06

    Dien Mam:

    ha maedje
    we hebbe al vuul geskyped
    maar ut is auk leuk um dien verhaole te leze
    ik geniet r van en ik haop nog vuul te kinne volge van dien avontuur
    kusje mam

  • 24 December 2009 - 20:45

    Huub En Marlien:

    Vanuit een besneeuwde straat even je een paar prettige kerstdagen wensen!
    De temperaturen daar zullen wel heel anders zijn.
    Hou je taai! groetjes,

  • 25 December 2009 - 09:42

    Joyce En De Rest:

    Haa Carlijn,

    Prettige Feestdagen en veel geluk in 2010!
    We zijn blij dat alles goed met je gaat, en de verhalen die je erop plaatst zijn erg boeiend en leuk om te lezen.
    De foto's die erop staan zijn ook erg leuk!
    En er is een kaartje onderweg;)

    xxx van Peter, Annella, Joyce en Kay

  • 25 December 2009 - 09:44

    Joyce En De Rest:

    Haa Carlijn,

    Willen nog even zeggen dat hier erg veel sneeuw is gevallen:P
    Maar die is nu allemaal bijna weg;)
    We horen wel weer van je, en lezen je verhalen!
    Vieren jullie daar ook Nieuwjaar?

    xxxx Peter, Annella, Joyce en Kay

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Montero

Straatkinderen in Bolivia

Recente Reisverslagen:

30 April 2010

Het afscheid

08 April 2010

Jezus in de hoofdrol

05 Maart 2010

Don Bosco in het land

05 Februari 2010

´Hermana Carlijn´

06 Januari 2010

Het nieuwe jaar in!
Carlijn

Hola todos ustedes, Jaja, mijn bericht begint verassend met een woordje spaans.. Ik heb er voor gekozen om weer voor vrijwilligerswerk naar het buitenland te gaan. Dit keer niet naar Bolivia, maar naar Guatemala. Een land waar ik ooit eens ben geweest voor 2 dagen, maar nog weinig van gezien heb! Ik vertrek 20 december. Mijn project is nog niet helemaal duidelijk, maar het is in ieder geval weer iets met kinderen!! Hier kunnen jullie weer al mijn belevenissen lezen en fotos bekijken.... Voor foto´s van mijn reis kun je een kijkje nemen op: http://picasaweb.google.com/Carlijnbongers Saludos!

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 42667

Voorgaande reizen:

20 December 2011 - 02 April 2012

Un nuevo viaje a Guatemala!

19 Januari 2011 - 04 Mei 2011

Vuelvo a Bolivia

18 Oktober 2009 - 15 Mei 2010

Straatkinderen in Bolivia

Landen bezocht: