Tranquilo.. - Reisverslag uit Montero, Bolivia van Carlijn Bongers - WaarBenJij.nu Tranquilo.. - Reisverslag uit Montero, Bolivia van Carlijn Bongers - WaarBenJij.nu

Tranquilo..

Door: Carlijn

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

09 November 2009 | Bolivia, Montero

Beste luitjes,

Tranquilo, tranquilo is toch wel het eerste woord wat ik mij eigen heb gemaakt in Bolivia. In de 3 weken dat ik hier zit, krijg ik ook steeds meer door hoe je moet leven, vooral rustig!
Voor mijn gevoel zit ik hier al veel langer dan 3 weken. Ik ben vrij snel gewend op het project en dat heeft waarschijnlijk te maken met de goede structuur, die de kids hebben.
Ik werk nu met de kleintjes en dat vind ik wel prettig, want de ouderen hebben erg te neiging om te veel aan mij te hangen.

Hoe ziet een standaard dag er hier uit:

Om half 7 staan de jongens op, wat soms moeizaam gaat. Hierna starten ze allemaal met hun taakjes (wc´s, tuin, keuken, kamer etc)
Om 07;50 is er een korte mis, die voor de helft bestaat uit het weesgegroetje ave maria! (wat ik inmiddels ook al vanbuiten kan) Hierna ontbijten we met broodjes. Koffie, chocomel of thee met heeel veeel suiker. Iets waar de Bolivianen dol op zijn.
Na het ontbijt gaan de kinderen een uurtje studeren. Hierna in de tuin werken, hun kleren wassen of zoals vandaag een filmpje kijken omdat het regent. Na een snelle douche en een uitgebreide maaltijd (soep en een tweede gang) gaan de kids richting school.
Van 1 tot 6 heb ik dus de afgelopen tijd vrij gehad. De komende tijd hebben de jongeren hier zomervakantie, dus dan gaan we in de middagen activiteiten doen.
In de avonden mogen de kinderen een uurtje sporten en na diezelfde snelle douche hebben we het avondeten. Na het eten, is er een studieuur, waarbij de andere begeleiders soms gezellig gaan knutselen en de kinderen lopen te rotzooien. Ik probeer de kids in dit studieuur een beetje engels bij de brengen en te helpen met bijv. wiskunde.
Na het studieuur gaan de kinderen naar bed. De kleinste bij mij in de groep; wilder, moet ik wat vaker aansporen om op te schieten, want die doet alles op zn gemakje. Maar ja wat wil je, hij is ook nog maar 8 jaar oud..
Ik duik vaak zelf ook snel het bed in, omdat ik elke dag toch om half 7 mn bed uit moet.

Op de dagen woensdag/donderdag of donderdag/vrijdag heb ik mijn vrije dag. Op deze dagen ga ik richting de stad Santa Cruz om even tot rust ;-) te komen. In Santa Cruz zitten de andere projecten van Don Bosco en daar is tevens een vrijwilligershuis, waar ik kan verblijven.(met duitsers,spanjaarden, italianen etc. die op de andere projecten werken)
Even een kort overzichtje van de projecten die ik laatst bezocht heb:
- El Techo & patio DB.
Deze projecten geven de allereerst zorg aan de kinderen. Hier kunnen de kinderen terecht wanneer ze net van de straat afkomen. Een voorwaarde is wel dat ze clean zijn en niet met grote ogen voor de deur staan. Er zijn hier maatschappelijk werksters en psychologen aanwezig om de kinderen te ondersteunen. Op deze projecten krijgen ze eten, kleding en genoeg liefde, in de hoop dat ze van de straat af blijven. Gaat dit goed dan komt een gedeelte van de kinderen naar ons project toe.
- Mano Amigo.
Een project voor kinderen die niet meer thuis kunnen blijven omdat ze mishandeld, misbruikt, verwaarloosd of om andere reden het huis uit moeten. Hier zitten ook meisjes. Op dit project kon ik meteen merken dat de kinderen nog aanhankelijker waren dan op ons project.
- Hogar DB.
Op dit project zitten ruim 200 kinderen. Op dit project ligt ook een school waar de kinderen heen gaan. Vanuit ons project de Granja gaan vaak kinderen naar Hogar DB. om vanuit daar weer te kijken hoe ze hun leven verder kunnen invullen.

Het valt mij op dat alle projecten goed onderhouden zijn en dat er veel energie wordt gestoken in het verbeteren van de levensbehoeften van de kids.
Op de Granja gaat het verder dus goed. Het spaans vordert beetje bij beetje en de kinderen wennen ook steeds meer aan mij. Soms ontstaan er weleens wat incidentjes, maar over het algemeen, werk ik prima met de kleintjes. De groten zijn iets moeilijker te handhaven, omdat deze ook ongeduldiger zijn op taalgebied.
We hebben inmiddels al twee uitstapjes gehad naar een melk en cementfabriek.
Verder hebben we een middagje op het kerkhof doorgebracht op de dag van de doden.Ontzettend veel mensen komen bij elkaar om de doden te herdenken. Maar niet op een trieste manier zoals in Ned. maar met bier, muziek en eten. De graven zijn kleurrijk versierd en de kinderen gaan alle graven langs om gebedjes op te zeggen in ruil voor brood (waar wij op het project nog 3 dagen van gegeten hebben) Een leuke ervaring om mee te maken!

Ik ben blij dat ik de stap heb genomen om hier 7 maanden, dit soort leuke ervaringen op te doen en de kinderen een steuntje in de rug te geven. Binnekort gaan we met de pater bekijken hoe we het sponsorgeld op een goede manier kunnen besteden!

Ik hoop dat jullie een beetje een indruk krijgen van het project met de fotos erbij..

Heel veel liefs van Carlijn

  • 09 November 2009 - 19:51

    Frenchy:

    CARLO!

    Ja echt superleuk om zo'n positieve verhalen van je te horen! Echt goed om te horen dat je het zo verschrikkelijk naar je zin hebt.
    Maak zo veel mogelijk foto's!

    We missen zeker jou aanwezigheid hier in Venlo!

    Heel veel plezier en het aller allerbeste!

    Dikke Dikke Kus!!!

  • 09 November 2009 - 20:00

    Milou:

    Carlijn!

    Ben trots op jou!
    Als ik die foto's zie, dan komt dat helemaal goed! Ga van het geld maar leuke activiteiten doen! geniet er van!
    kuskus

  • 09 November 2009 - 21:04

    Liset:

    HA CArlI

    Wat n mooie ervaringen heb je al opgedaan in die drie weken, echt gaaf gunter! zal wel ff wennen zijn geweest dat wekkertje van 6.30 maarja fijn dat je 2 daagjes rust hebt en
    geniet ervan. GO GUNTER
    (mooie foto's, schattig)

    xxLiset

  • 10 November 2009 - 10:40

    Joan:

    Super leuk Charly! Zuuse wal det t gans gaod kump daor met dich.. :D
    Zoeals French heej baove al zaet; we misse dich heej huur! Knoevel en kus auk van Sophie!

  • 10 November 2009 - 11:17

    Renske:

    Hoi Carlijn!

    Leuk om weer een berichtje van je te lezen. T lijkt idd al langer dan 3 weken dat jullie weg zijn, maar pas op de tijd vliegt straks voorbij!
    Fijn dat je al een beetje aan t leventje daar bent gewend en goed dat je wat tijd voor jezelf hebt kunnen inplannen.
    Hoe zit het met de plannen om te leren salsa dansen? ;)
    Geniet van de kleine kids!

    groetjes Renske

  • 11 November 2009 - 11:09

    Rianne:

    Heey Carli,

    Leuk om je verhalen en je ervaringen te lezen! Al mooie Italianen gespot in het vrijwilligershuis? ;)
    Ben benieuwd wat je gaat doen met het sponsorgeld!
    Heel veel succes en plezier!

    Take care xxx.

  • 12 November 2009 - 09:01

    Marlien En Huub:

    Fijn om te lezen dat het zo goed bevalt Carlijn, een heleboel ervaringen als ik het zo lees. we kijken weer uit naar je volgende verslag.
    Dikke kus

  • 13 November 2009 - 12:35

    Will En Yvonne:

    Hallo Carlijn.
    Leuk om te lezen dat het je goed gaat. Als je zoveel indrukken te verwerken krijgt, zal dat behoorlijk wat energie van je vragen. Goed ook, dat die projecten daar zo goed opgezet zijn, dan zal het zeker zijn vruchten afwerpen. We hopen dat je er veel goeds kunt doen. We duimen voor je!!
    Liefs.

  • 14 November 2009 - 12:13

    Wim En Thea:

    Hoi Carlijn
    Gelukkig dat je je al wat thuis voelt daar, ja lijkt ons ook moeilijk als je de taal niet machtig bent, ja dan maar studeren, maar denk er aan ook genieten vanal je ervaringen.
    Op de graaf van kesselstraat gaat ook alles goed. Bij ons komt sinterklaas aan vandaag even wat anders als bij jou. Groetjes

  • 14 November 2009 - 19:18

    Joyce:

    Heey Carlijn,

    Wat een leuke site!
    De verhalen die je schrijft zijn echt heel indrukwekkend en interessant om te lezen.
    Ook de foto's die erbij staan zijn erg leuk!
    Ik heb je vandaag nog een mailtje gestuurd.
    Heb je trouwens al een telefoon gekocht? (die het een beetje doet)
    Je afscheidsfeestje was ook erg leuk.
    Carlijn, nog heel veel plezier, geniet er maar van. Ik ben heel erg blij om te horen dat je het naar je zin hebt.
    We zijn met z'n allen heel erg trots op jou. Maak er nog wat moois van, meid.

    dikke xxx van ons allemaal (Peter, Annella, Joyce en Kay)

  • 17 November 2009 - 16:24

    Masha:

    Hey carlijn.. Echt superleuk wat je daar allemaal meemaakt..Goed om te horen dat jij je daar vermaakt! Ik blijf je verhalen volgen :)
    Heel veel succes en ik kijk uit naar je volgende avonturen!
    Venlo is nog steeds hetzelfde dus je mist niks hoor :p

    groetjes kusjes!

  • 23 November 2009 - 17:58

    Sanne:

    Foto's zien echt super leuk... veural die letste IEUWWW! damn wat un groet geval, laupe die daor gewoen in dien slaopkamertje rond??

    Heej is ut inmiddels flink losgebraoke met de reagen. Dus de winter is nou echt begonnen, brrrrr!

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Montero

Straatkinderen in Bolivia

Recente Reisverslagen:

30 April 2010

Het afscheid

08 April 2010

Jezus in de hoofdrol

05 Maart 2010

Don Bosco in het land

05 Februari 2010

´Hermana Carlijn´

06 Januari 2010

Het nieuwe jaar in!
Carlijn

Hola todos ustedes, Jaja, mijn bericht begint verassend met een woordje spaans.. Ik heb er voor gekozen om weer voor vrijwilligerswerk naar het buitenland te gaan. Dit keer niet naar Bolivia, maar naar Guatemala. Een land waar ik ooit eens ben geweest voor 2 dagen, maar nog weinig van gezien heb! Ik vertrek 20 december. Mijn project is nog niet helemaal duidelijk, maar het is in ieder geval weer iets met kinderen!! Hier kunnen jullie weer al mijn belevenissen lezen en fotos bekijken.... Voor foto´s van mijn reis kun je een kijkje nemen op: http://picasaweb.google.com/Carlijnbongers Saludos!

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 325
Totaal aantal bezoekers 42670

Voorgaande reizen:

20 December 2011 - 02 April 2012

Un nuevo viaje a Guatemala!

19 Januari 2011 - 04 Mei 2011

Vuelvo a Bolivia

18 Oktober 2009 - 15 Mei 2010

Straatkinderen in Bolivia

Landen bezocht: