Hola! - Reisverslag uit Montero, Bolivia van Carlijn Bongers - WaarBenJij.nu Hola! - Reisverslag uit Montero, Bolivia van Carlijn Bongers - WaarBenJij.nu

Hola!

Door: Carlijn

Blijf op de hoogte en volg Carlijn

21 Oktober 2009 | Bolivia, Montero

Heeey iedereen,

Daar zit ik dan vanuit Bolivia in een internet cafe in Montero.Ik heb net de kinderen mee naar school gebracht. Mijn reis hierna toe, was vermoeiend, maar de moeite waard. Bij aankomst op het vliegveld werden we opgehaald door ´Padre´Henk! We reden door Santa Cruz om op ons project: Granja Moglia te komen. Wat een enorm drukke stad, iedereen rijd zonder regels en er zijn straten vol met een en dezelfde winkels. Op het project kreeg ik een eigen kamer met jaja een eigen badkamer.Veel tijd om tot rust te komen had ik niet, want de kinderen kwamen uit school (18.30) De kinderen waren lekker nieuwsgierig en kwamen bij me zitten om te knuffelen.

In de afgelopen dagen heb ik gemerkt dat de kids veel aandacht nodig hebben. Ze vinden het fijn als je even een arm om ze heen slaat! Mijn spaans is helaas minimaal. Alleen al, al die namen van de kinderen! Maar gelukkig hebben ze hier studieboeken, zodat ik in de middagen kan studeren. ( van 13.00 tot 18.30 ben ik vrij)
Ik ga de komende tijd aan de slag met de kleintjes. Op donderdag hebben Gerjan en ik vrij en zullen we vaker naar Santa Cruz gaan, om daar te overnachten in het vrijwilligershuis, waar meerdere vrijwilligers zitten.

Het project ziet er goed onderhouden uit. Naast apen, papegaaien,vossen,schildpadden, toecans etc, hebben ze een groot voetbalveld en een stuk landbouwgrond. Er is verder een goede structuur op het project, maar daar zal ik de volgende keer meer over vertellen.
De kinderen noemen mij Carli, Carmen, Carolino Carlin etc. Erg leuk die verschillen. Ik kijk de kinderen vaak niet begrijpend aan, omdat ik hen niet versta.Soms beginnen de kinderen te lachen, maar af en toe merk ik dat ze het ook vervelend vinden, die taalbarriere.

Maja na 6 maandjes zal alles er wel totaal anders uit zien en draai ik hopelijk mee als volwaardig staflid.
Ik wil iedereen bedanken voor alle leuke berichtjes. Deze berichtjes zijn voor mij een extra stimulans om vol energie verder te gaan!!

Temperatuur: 30 graden, maar wel wisselend bewolkt en soms flink wat regen!

Mijn eerste berichtje zit erop. Bij de volgende zal ik foto´s plaatsen zodat jullie een indruk krijgen van het project!

Heel veel groetjes vanuit Bolivia!

Adios Amigos

Carli

  • 21 Oktober 2009 - 18:37

    Andy:

    Ha Carlijn!

    wat koel desse bis aangekomme (in Bolivia dan he ;))
    Succes dr mei en we halde dien site nauw in de gate :P

    gr Andy (van Sanne)

  • 21 Oktober 2009 - 18:38

    Sanne:

    Fijn dasse good bis aangekomme, de tussenstop in Lima auk good gegaon?
    Bin net truuk van de Zumba les met dien mam. Dus had al ut ein en ander gehuurd... Wal hiel fijn dasse dien eige plekje hes. En eigen WC uiteraard, hahaha!!

    Hesse dien ierste envelop auk al open gemak?

    xx

  • 21 Oktober 2009 - 20:09

    Rianne:

    Hela Carli (alsof je bij de tandarts bent ;))!
    Grappig dat de kids je ook zo noemen.
    Fijn dat je goed bent aangekomen.. Ben benieuwd naar je avonturen en foto's!
    Ga ze zeker lezen.
    Succes!

    xx Rianne.

  • 21 Oktober 2009 - 20:59

    Joan:

    Heeej Charly! De reis dus gelukkig wal volgens plan verlaupe, goedzo! En det spaans hebs dich toch zoe onder de knie, det kump wal gaod met dich! Bin beniejd naor dien volgend verheulke & foto's.. En natuurlik wasse van de envelop vonds! xxxx

  • 21 Oktober 2009 - 21:37

    Els:

    Ha Carlijn!

    Heel leuk om ook jouw berichten te volgen. Ben je de eerste vermoeidheid al wat te boven? Jullie worden wel gelijk "ondergedompeld" hè? Wat een indrukken zul je opdoen!
    Succes met het oefenen van de taal! Alle goeds gewenst!
    Groeten van Gerjans moeder.

  • 22 Oktober 2009 - 08:27

    Dien Mam :

    ha maedje
    det klonk gisteraovend al beter,ein bietje oetgeslope en weer vol energie ,fijn detse telefoon hebs ,kan ik belle en berichtjes steure,hiel vuul kusjes mam

  • 22 Oktober 2009 - 10:25

    Marlies:

    Hoi Carlijn,

    Fijn te horen dat jouw start in Bolivia zo goed is verlopen. We zijn heel benieuwd naar jouw verdere verhalen en foto's. Het gaat je goed!! Succes!

    Groetjes

  • 22 Oktober 2009 - 18:15

    Polly :

    hallo carlijn, fijn dat je op je plaas van bestemming bent, en dat je reis goed verlopen is! ik las dat je eerste kennismaking al achter de rug is! je moet met die taal problemn maar denken 20% van wat je spreekt wordt gehoord lichaamstaal en houding en ogen zeggen veel meer! en als de kids al met je knuffelen is er al nabijheid,dat is al een grote stap in de goede richtin moet je maar denken. fijn dat je eerste indruk al positief, dat is altijd prettig, veel plezier en veel leerervaringen dikke kus polly en wim

  • 22 Oktober 2009 - 19:09

    Ans En Jos:

    hoij carlijn,eindelijk is het zover. Ben benieuwd wat de kinderen toch nog leren.Hopelijk gaat je spaans snel vooruit, want dat maakt het al snel makkelijker. Heel veel groetjes we volgen je !

  • 23 Oktober 2009 - 09:17

    Yvonne En Will:

    Hallo Carlijn.

    Zo, de vuurdoop heb je gehad.Of je nu Carli, Carmen of iets in die richting heet, zal niet zo belangrijk zijn, die knuffel des te meer. Maak er wat moois van. De taal zal je vast snel oppakken.Gelukkig is je reis goed verlopen. Lekker temperatuurtje daar. Wij moeten het met de helft[en iets minder] doen. Geniet van de kids!! We blijven je volgen.
    Liefs, Will en Yvonne.

  • 23 Oktober 2009 - 11:26

    Diene Brüder:

    Hola Hermana

    Todo listo aqua? Bien tu la gustas el projecto.

    El primero dias son dificil con un otra idioma, pero despues un semana tu comprendes mas y mas. Tambien con la differencia de tiempo es suerte. Pero la energia de ninos es sufficiente yo pienso.

    Mucho suerte y saludos a todos aqua!

    Erik

    hahah, volgende keer kan je mijn spaans verbeteren ;)

  • 24 Oktober 2009 - 08:43

    Renske:

    Fijn dat julie veilig zijn aangekomen! Wel fijn dat je een lekker kamertje hebt met eigen badkamer, onverwachte 'luxe'of niet?
    Geniet van alle lieve kids en succes met je studie Spaans. Ik weet zeker dat de kinderen het ook leuk zullen vinden om je daarbij te helpen.
    Ik kijk uit naar de volgende berichtjes :)

  • 25 Oktober 2009 - 10:01

    Liset:

    Ha Carli,

    Zo te lezen zijn je eerste indrukken positief, fijn om te horen. Kan me voorstellen dat je erg gaar was toen je aankwam, super van die eigen badkamer:), bad-eendje meegenomen? Ben benieuwd naar je foto's en nieuwe verhalen, succes en veel plezier op de donderdag(en) in Santa Cruzz;).

    xxLiset

  • 25 Oktober 2009 - 11:54

    Aly:

    Leuk om te lezen dat het je goed gaat en het allemaal niet tegen valt. Heel veel succes met de spaanse taal.

    groetjes Aly

  • 26 Oktober 2009 - 08:02

    Dien Zus:

    Ha zusje,
    fijn om van dich te huren! Ik bin hulemoal jaloers, kan neet wachten om noar dicht toe te kommen!
    Ik probeer snel te bellen!

    xxx Lieke

  • 26 Oktober 2009 - 08:20

    Dien Mam:

    ha carlijn
    helaas bisse per telefoon nog neet te bereike,ik haop det dit snel verandert,ik heb wal zin in ein preutje.
    wie geit ut op ut project, beginne de kinder al aan dich te winne en bis dich al aan alles gewint,ik haop detse eine fijne tied kriegs kusje xx mam.

  • 30 Oktober 2009 - 19:26

    Marlien En Huub:

    Hoi Carlijn

    Hoe gaat het met je , ben je al wat meer gewend.
    heel veel lieve groetjes en een dieke kus

  • 03 November 2009 - 14:16

    Linda:

    Hoi Carlijn,

    Dan toch ook bij jouw site terecht gekomen. Zo te horen weet ik wel in welke kamer jij slaapt;). Dat spaans dat komt vast snel ook al kan het soms heel frustrerend zijn. Ik ben trouwens blij dat je n profielfoto hebt nu weet ik tenminste weer wie je bent. Had echt heel iemand anders voor me:S Anyway: nog heel veel plezier de komende tijd! Gaan er jongens naar huis tijdens de vakantie?
    Doe ze de groetjes!

    groetjes linda (straatkinderenweekend)

  • 04 November 2009 - 01:42

    Jessler:

    Hi Carlijn,

    Zat even op internet te zoeken naar Bolivia en kwam jou site tegen. Ik zit ook sinds een paar weken in Bolivia (Santa Cruz) en werk voor Alalay, misschien ken je de stichting?! In ieder geval, kom je weer eens naar de stad toe en heb je zin in om even lekker Nederlands te spreken, laat maar horen: 75511011

    Groetjes Jessler (www.jesslerenzo.web-log.nl)

  • 04 November 2009 - 19:27

    Sanne:

    Oh eindelijk wat foto's... LEUK!!
    Zuut dr allemaol good oet daor.

    Net truuk van Zumba, geise daor auk nog lesgeave?? Jaromir kump binnekort weer unne kier langs, haha!!

    xxx

  • 06 November 2009 - 12:35

    Els:

    Ha Carlijn,

    Heel leuk om wat foto's te bekijken. Nu heb ik tenminste een idee waar jullie dagelijks je voetstappen zetten. Stimuleer Gerjan maar om ook foto's op zijn weblog te zetten! Heb jij het ook goed naar je zin? 't Is af en toe best pittig, of niet?
    Geniet maar van al die kinderen en van jullie contacten met al die andere vrijwilligers.

    hartelijke groet,
    Els

  • 08 November 2009 - 16:18

    De Wets Wal, Josje V:

    Ha Carlijn,
    Was ff nieuwsgierig naar jouw ervaringen tot nog toe en heb Sanne d'r computer maar gekraakt om te kijken waar je bent en al meegemaakt hebt.Dat is al heel wat voor zo'n korte tijd. Fijn dat het vooral leuke en positieve ervaringen zijn en de foto's maken het voor ons ook bijzonder zo zijn we een stukje dichter bij jou. Groetjes en vergeet niet te genieten van al die lieve snoetjes. Tot gauw weer x

  • 06 December 2009 - 08:20

    Polly:

    hallo Carlijn, wat een leuke en griezelige foto's van al je ervaringen. Het ziet er prima uit op jullie project! je hebt al heel wat dingen mee gemaakt,en veel mensen ontmoet. op de foto's te zien heb je het er naar je zin! prachtig die dansen in klederdracht!zo te lezen heb je nu even een paar dagen vrij in een heerlijk klimaat. je zult dan wel lekker uitrusten en dingen gaan bezichtigen, we zullen het wel lezen heel veel succes en plezier! gr poly en wim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Montero

Straatkinderen in Bolivia

Recente Reisverslagen:

30 April 2010

Het afscheid

08 April 2010

Jezus in de hoofdrol

05 Maart 2010

Don Bosco in het land

05 Februari 2010

´Hermana Carlijn´

06 Januari 2010

Het nieuwe jaar in!
Carlijn

Hola todos ustedes, Jaja, mijn bericht begint verassend met een woordje spaans.. Ik heb er voor gekozen om weer voor vrijwilligerswerk naar het buitenland te gaan. Dit keer niet naar Bolivia, maar naar Guatemala. Een land waar ik ooit eens ben geweest voor 2 dagen, maar nog weinig van gezien heb! Ik vertrek 20 december. Mijn project is nog niet helemaal duidelijk, maar het is in ieder geval weer iets met kinderen!! Hier kunnen jullie weer al mijn belevenissen lezen en fotos bekijken.... Voor foto´s van mijn reis kun je een kijkje nemen op: http://picasaweb.google.com/Carlijnbongers Saludos!

Actief sinds 11 Aug. 2009
Verslag gelezen: 418
Totaal aantal bezoekers 42667

Voorgaande reizen:

20 December 2011 - 02 April 2012

Un nuevo viaje a Guatemala!

19 Januari 2011 - 04 Mei 2011

Vuelvo a Bolivia

18 Oktober 2009 - 15 Mei 2010

Straatkinderen in Bolivia

Landen bezocht: